Lukion opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppiminen on seurausta opiskelijan aktiivisesta ja tavoitteellisesta toiminnasta. Oppimisprosessin aikana opiskelija tulkitsee, analysoi ja arvioi eri muodoissa esitettyä dataa, informaatiota tai tietoa aikaisempien kokemusten ja tietojen pohjalta. Hän kehittää ratkaisuja ja luo uudenlaisia kokonaisuuksia yhdistäen tietoja ja taitoja uudella tavalla. Ohjaus ja rakentava palaute vahvistavat itseluottamusta ja auttavat opiskelijaa asettamaan omia tavoitteita, kehittämään ajatteluaan ja työskentelemään tarkoituksenmukaisella tavalla tavoitteiden suuntaisesti.
Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden, opettajien, asiantuntijoiden ja yhteisöjen kanssa erilaisissa ympäristöissä. Se on monimuotoista ja sidoksissa siihen toimintaan, tilanteeseen ja kulttuuriin, jossa se tapahtuu. Myös kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö ovat oppimisen kannalta olennaisia. Lukio-opinnoissa opiskelijaa ohjataan havaitsemaan käsitteiden, tiedonalojen ja osaamisen välisiä yhteyksiä sekä soveltamaan aiemmin oppimaansa muuttuvissa tilanteissa. Näin kehittyvät myös jatkuvan oppimisen edellyttämät taidot. Oppimisprosesseistaan tietoinen opiskelija osaa arvioida ja kehittää opiskelu- ja ajattelutaitojaan sekä toimia opinnoissaan vähitellen yhä itseohjautuvammin. Opintoihin liittyvät onnistumisen kokemukset ja rohkaiseva ohjaus vahvistavat uskoa omiin mahdollisuuksiin ja innostavat opiskeluun.
Kuopion lukioiden opetussuunnitelman oppimiskäsitys
Kuopion lukioiden opetussuunnitelmassa kuvattu oppimiskäsitys pohjaa ajatukseen siitä, että opiskelija on aktiivinen toimija. Oppimisprosessissa opettajalla on valmentajan ja ohjaajan rooli. Opiskelijalle tarjotaan tukea motivaation ja tarkoituksenmukaisen työskentelytavan löytämisessä. Lukion ensimmäisillä opintojaksoilla rakennetaan perustaa tiedon analysoinnille ja arvioinnille. Tämä mahdollistaa tiedon tulkitsemisen. Opiskelijan omien tavoitteiden asettelu on tärkeää. Ohjaava palaute auttaa opiskelijaa oppimaan ja määrittelemään tavoitteensa tarvittaessa uudelleen suhteessa opetussuunnitelmaan.
Luomalla turvallisen oppimisympäristön mahdollistamme toimivan vuorovaikutuksen. Verkostoitumiselle luodaan mahdollisuuksia tekemällä yhteistyötä vanhempien, entisten opiskelijoiden, korkeakoulujen ja muiden oppilaitosten sekä paikallisten yritysten kanssa. Lukio-opintojen tulisi olla toiminnallista ja kokonaisvaltaista kokeilemista. Elämykset kuuluvat oppimiseen!
(LOPS 2021)
Kuopion Lyseon lukioOpinto-opas 2024-20251.6.2024