Lukion opetussuunnitelman perusteiden arvoperusta rakentuu demokratialle ja suomalaiselle sivistysihanteelle, jonka mukaan opiskelu ja oppiminen uudistavat yhteiskuntaa ja kulttuuria. Sivistys on yksilöiden ja yhteisöjen taitoa tehdä ratkaisuja eettisen pohdinnan, toisen asemaan asettumisen ja tietoon perustuvan harkinnan avulla. Sivistykseen kuuluu taito ja tahto käsitellä inhimillisten pyrkimysten ja vallitsevan todellisuuden välisiä ristiriitoja eettisesti, myötätuntoisesti ja ratkaisuja etsien. Sivistys ilmenee huolenpitona, avarakatseisuutena, laaja-alaisena todellisuuden hahmottamisena ja sitoutumisena toimintaan myönteisten muutosten puolesta. Lukion sivistysihanteena on pyrkimys totuuteen, hyvyyteen, kauneuteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan.
Lukio-opetuksen perustana on elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen sekä ihmisarvon loukkaamattomuus. Lukio-opetus pohjautuu keskeisiin ihmisoikeussopimuksiin. Opiskelija muodostaa lukioaikanaan jäsentyneen käsityksen perus- ja ihmisoikeuksien taustalla olevista arvoista, keskeisistä perus- ja ihmisoikeusnormeista sekä näitä oikeuksia edistävistä toimintatavoista. Lukio-opetus kehittää arvo-osaamista kannustamalla omien arvojen syvälliseen pohdintaan sekä käsittelemällä julkilausuttujen arvojen ja todellisuuden välisiä jännitteitä.
Lukio-opetus edistää yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa sekä demokratiaa ja hyvinvointia. Lukio-opetus on opiskelijaa uskonnollisesti, katsomuksellisesti ja puoluepoliittisesti sitouttamatonta, eikä sitä saa käyttää kaupallisen vaikuttamisen välineenä. Lukio-opetus kannustaa pohtimaan suomalaisen yhteiskunnan ja kansainvälisen kehityksen mahdollisuuksia, vaihtoehtoja ja epäkohtia. Osallisuus, toimijuus ja yhteisöllisyys korostuvat kaikessa lukion toiminnassa.
Lukio-opetuksessa ymmärretään kestävän elämäntavan välttämättömyys sekä rakennetaan osaamisperustaa ympäristön ja kansalaisten hyvinvointia edistävälle taloudelle. Opiskelija ymmärtää oman toimintansa ja globaalin vastuun merkityksen luonnonvarojen kestävässä käytössä, ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä. Lukio-opetus kannustaa vastuulliseen toimijuuteen sekä kansainväliseen yhteistyöhön ja maailmankansalaisuuteen YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030:n mukaisesti.
Jokainen lukio on yhteisö, jossa erilaisista taustoista tulevilla ihmisillä on mahdollisuus tunnistaa ja pohtia yhteisiä hyvän elämän arvoja ja periaatteita sekä oppia yhteistyöhön. Lukiossa kannustetaan keskinäiseen välittämiseen ja huolenpitoon. Luovuutta, aloitteellisuutta, rehellisyyttä ja sisua arvostetaan. Inhimillinen ja kulttuurinen moninaisuus nähdään rikkautena ja luovuuden lähteenä. Kulttuuriperintöjä vahvistetaan välittämällä, arvioimalla ja uudistamalla niihin liittyvää tietoa ja osaamista.
Kuopion lukiokoulutuksen keskeisimpiä arvoja ovat laaja-alainen sivistys, vastuullisuus, yhteisöllisyys ja kestävä tulevaisuus.
Laaja-alaisen sivistykseen kuuluu se, että kaikilla oppiaineilla on paikkansa ja arvonsa. Sivistynyt ihminen ei koe muita uhkaksi ja näkee rikkautta erilaisuudessa. Sivistynyt ihminen kohtelee toisia kunnioittavasti, yhdenvertaisesti ja oikeudenmukaisesti.
Vastuullinen opiskelija oppii huolehtimaan omasta oppimisestaan ja opintojensa etenemisestä ja on tietoinen käytettävissä olevista tukimuodoista sekä valmis hyödyntämään niitä. Koulutuksenjärjestäjä tunnustaa lukiokoulutuksen kasvatusvastuun. Koulutuksenjärjestäjän velvollisuus on taata opiskelijoille oikeus hyvään opetukseen.
Yhteisöllisyys näkyy luottamuksena, keskinäisenä välittämisenä ja huolenpitona itsestä ja muista. Yhteisöllisyys syntyy yhdessä tekemisestä ja koulun yhteiseen toimintaan sitoutumisesta.
Kestävä tulevaisuus syntyy tietoon perustuvasta harkinnasta, eettisestä asenteesta ja myönteisestä tulevaisuususkosta. Kestävän tulevaisuuden rakentamisen pohjana ovat YK:n Agenda 2030:n tavoitteet.
Kuopion lukioiden arvoperusta pohjautuu opetussuunnitelman perusteissa kuvattuihin arvoihin, Kuopion kaupungin strategian arvoihin, Kuopion kaupungin koulutuspoliittisessa ohjelmassa kuvattuihin arvoihin, Kuopion lukiokoulutuksen kehittämissuunnitelman arvoihin sekä varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen, kasvun ja oppimisen tuen henkilöstön, nuorisopalveluiden ja kasvun ja oppimisen lautakunnan yhteiseen arvopohdintaan.
Kuopion lukioiden yhteinen arvoperusta toteutuu kaikkien lukioiden toimintakulttuurissa, kaikkien oppiaineiden opetuksessa ja koko lukiotoimen työskentelyn organisoinnissa. Yhteinen arvoperusta konkretisoituu laaja-alaisen osaamisen osa-alueissa niin lukioiden toimintakulttuurissa kuin oppiaineiden opetuksessakin.
(LOPS 2021)
Kuopion Lyseon lukioOpinto-opas 2024-20251.6.2024