Muuta toimintaa lukuvuonna 2022-2023

Lyseo 150 vuotta 

 Ly­se­on 150-vuo­tis­juh­la­viik­koa vie­tet­tiin 14.–20.11. Vii­kon ai­ka­na jul­kais­tiin Ly­se­on so­si­aa­li­sen me­di­an ka­na­vil­la Ly­se­on alum­nien ter­veh­dyk­siä ja alku­vii­kos­ta opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tus jär­jes­ti kak­si pu­keu­tu­mis­tee­ma­päi­vää. Juh­la­viik­ko hui­pen­tui kou­lun väen osal­ta per­jan­tai­na 18.11. Ly­se­on päi­vään ja kou­lun omaan 150-vuo­tis­juh­laan. Lau­an­tai­na 19.11. juh­la­tun­nel­maan pää­si­vät osal­lis­tu­maan Ly­se­on alum­nit en­sin avoi­mien ovien päi­väs­sä Ly­se­ol­la ja tä­män jäl­keen Ly­seo 150 vuot­ta -pää­juh­las­sa tai­de­lu­kio Lu­mi­tin uu­den ra­ken­nuk­sen sa­lis­sa. 

 Ly­se­on päi­vää vie­tet­tiin tee­mal­la ”Ly­se­o­lai­nen 2020-lu­vul­la”. Ly­se­on päi­vän aluk­si ko­koon­nuim­me yh­tei­seen sali­ti­lai­suu­teen, jos­sa aluk­si ly­hy­es­ti ker­rot­tiin Ly­se­on päi­vän taus­taa. Tä­män jäl­keen saim­me kuul­la Ly­se­on alum­nien Kris­tii­na Kuis­man, Lee­na Ståhl­ber­gin, Sal­la Will­ma­nin, Joo­nas Mar­ja­sen sekä Sa­ka­ri Pää­kön muis­to­ja omil­ta ly­se­o­vuo­sil­taan sekä aja­tuk­sia ly­se­o­lai­suu­des­ta. Ly­se­on alum­ne­ja haas­tat­te­li­vat ny­ky­ly­se­o­lai­set Enna Lau­ro­nen ja Oli­ver Hy­vö­nen, jot­ka toi­mi­vat myös juon­ta­ji­na sekä kou­lun omas­sa 150-vuo­tis­juh­las­sa että pää­juh­las­sa. 

Sali­ti­lai­suu­den jäl­keen opis­ke­li­jat työs­ken­te­li­vät ryh­män­oh­jaa­jien opas­tuk­sel­la 3–5 opis­ke­li­jan työ­ryh­mis­sä. Työ­ryh­män teh­tä­vä­nä oli ku­va­ta työ­ryh­män mie­len­mai­se­ma/sie­lun­mai­se­ma ly­se­o­lai­suu­des­ta, eli poh­tia esi­mer­kik­si mil­lai­nen on ly­se­o­lai­nen tä­nään, mi­ten tä­män päi­vän ly­se­o­lai­nen poik­ke­aa ai­em­pien vuo­si­kym­men­ten ly­se­o­lai­suu­des­ta, mitä ly­se­o­lai­suus on ja mikä tai mil­lai­nen on Ly­se­on hen­ki. Työ­ryh­mien työs­ken­te­lyn tu­lok­se­na syn­tyi ru­no­ja, mai­nok­sia, pos­te­rei­ta, vi­de­oi­ta ja jopa sä­vel­lyk­siä. Näi­tä töi­tä esi­tel­tiin lau­an­tai­na 19.11. avoi­mis­sa ovis­sa sekä myö­hem­min Ly­se­on so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa jul­kais­tus­sa jou­lu­ka­len­te­ris­sa. 

 Lyse­on päi­vä päät­tyi kou­lun väen omaan 150-vuo­tis­juh­laan, jota vie­tim­me Ly­se­on juh­la­sa­lis­sa. Juh­las­sa kuu­lim­me mu­siik­kia niin Ly­se­on alum­nin, opet­ta­jien kuin kuo­ron­kin esit­tä­mi­nä. Ly­se­on kuo­ro ensi­e­sit­ti mu­sii­kin­o­pet­ta­ja Anna Vou­ti­lai­nen-Vei­jo­sen 150-vuo­ti­aal­le Ly­se­ol­le sä­vel­tä­män ja omis­ta­man te­ok­sen Sain kas­vaa.  

Juh­lan oh­jel­mas­sa oli myös Ly­se­on il­mai­su­tai­don ryh­män laa­ti­ma Ly­se­on hen­gen mat­kas­sa -vi­deo, reh­to­ri Mika Ström­ber­gin ter­veh­dys­sa­nat, Ly­se­on alum­nien vi­de­o­ter­veh­dyk­siä sekä vuo­den ly­se­o­lai­sen jul­kis­ta­mi­nen ja haas­tat­te­lu. Vuo­den ly­se­o­lai­sek­si 2022 va­lit­tiin Ly­se­on hen­ki. Ly­se­on hen­gen haas­tat­te­lun oli käsi­kir­joit­ta­nut äi­din­kie­len ja kir­jal­li­suu­den opet­ta­ja Jan­ne Romp­pai­nen. Haas­tat­te­lus­sa Ly­se­on hen­gen ää­ni­nä esiin­tyi­vät il­mai­su­tai­don opis­ke­li­jat sekä kak­si Ly­se­on alum­nia. 

 Juhla päät­tyi pe­rin­tei­seen ta­paan Sa­vo­lai­sen lau­luun. 

 Lau­an­tai­na 19.11. Ly­se­on juh­la­päi­vää vie­tet­tiin Ly­se­on hen­gen, ren­non yh­des­sä­olon ja mu­ka­vien muis­to­jen hen­ges­sä. Päi­vän ai­ka­na oli mah­dol­li­suus tu­tus­tua Ly­se­on ra­ken­nuk­seen sekä nyky­muo­toi­seen ly­se­o­lai­suu­teen. Ly­se­ol­la vie­rail­lei­ta oli opas­ta­mas­sa sekä Ly­se­on opis­ke­li­joi­ta että opet­ta­jia. Ly­se­on ti­lois­sa jär­jes­tet­tiin myös muu­ta­mia luok­ka­ko­kouk­sia.  

 Ly­se­on 150-vuo­tis­pää­juh­laa vie­tet­tiin Lu­mi­tin uu­den ra­ken­nuk­sen sa­lis­sa. Pää­juh­lan juh­la­pu­hu­ji­na oli­vat Ly­se­on eme­ri­ta­reh­to­ri Lee­na Au­vi­nen sekä Ly­se­on alum­ni, pro­fes­so­ri Atte von Wright.  

Li­säk­si juh­lan oh­jel­mas­sa oli mu­siik­ki­e­si­tyk­siä, reh­to­ri Mika Ström­ber­gin ter­veh­dys­sa­nat, il­mai­su­tai­don ryh­män Ly­se­on hen­gen mat­kas­sa -vi­deo ja alum­nien vi­de­o­ter­veh­dyk­siä. Luon­nol­li­ses­ti myös pää­juh­la päät­tyi Sa­vo­lai­sen lau­luun. 

Pää­juh­lan jäl­keen nau­tit­tiin ilta­pala­buf­fet, jon­ka mal­ja­pu­hees­sa Ly­se­on alum­nit ja ny­kyi­set apu­lais­reh­to­rit Päi­vi Kiis­ki ja Paa­vo Heis­ka­nen poh­ti­vat iki­ly­se­o­lai­suut­ta. 

(Teks­ti: Miia-Maa­rit Saa­re­lai­nen)

Eräkurssi Tiilikkajärven kansallispuistoon BI12 

Syys­kuun en­sim­mäi­se­nä vii­kon­lop­pu­na suu­ri jouk­ko ly­se­o­lai­sia mat­ka­si jäl­leen Tii­lik­ka­jär­ven Kan­sal­lis­puis­toon erä­kurs­sin mer­keis­sä (BI12). Rin­kat se­läs­sä reip­pail­tiin Ui­ton kier­ros, ihas­tel­tiin Ve­nä­jän­hie­kan uima­ran­taa, kier­ret­tiin Tii­li­ka­nau­ti­on lenk­ki ja pii­pah­det­tiin myös alus­suol­la. Opin­to­jak­sol­la tun­nis­tet­tiin kas­vi­la­je­ja, opis­kel­tiin met­sä- ja suo­tyyp­pe­jä sekä har­joi­tel­tiin työ­pis­teis­sä mm. ensi­apu­tai­to­ja, suun­nis­tus­ta ja nuo­ti­o­tyyp­pe­jä. En­nen kaik­kea nau­tim­me kui­ten­kin luon­nos­sa liik­ku­mi­ses­ta ja yh­des­sä­o­los­ta. Oli iha­na ja on­nis­tu­nut ret­ki! 

Erä­kurs­si suun­nis­tus­ta

Erä­kurs­si

Erä­kurs­si nuo­ti­ol­la

Moninainen maaseutu ja biotalouden mahdollisuudet -teemaopintojakson

1. Tie­de­lei­ri­kou­lu Luke Maa­nin­gan toi­mi­pis­tees­sä Ha­lo­las­sa 28.-29.4.2023

Osa­na moni­a­lais­ta Mo­ni­nai­nen maa­seu­tu ja bio­ta­lou­den mah­dol­li­suu­det –tee­ma­o­pin­to­jak­soa to­teu­tet­tiin yh­teis­työs­sä Sa­vo­nia am­mat­ti­kor­ke­a­kou­lun ja Luon­non­vara­kes­kuk­sen Maa­nin­gan toi­mi­pis­teen kans­sa lu­ki­o­lais­ten tie­de­lei­ri­kou­lu. Tie­de­lei­ril­le osal­lis­tui 16 Ly­se­on 1. ja 2. vuo­si­ta­son opis­ke­li­jaa. Tie­de­lei­ri­ko­ko­nai­suus koos­tui tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen­teon te­o­reet­ti­sis­ta me­ne­tel­mä­opin­nois­ta, jot­ka to­teu­tet­tiin Sa­vo­nia AMK:n Mood­le-ym­pä­ris­tös­sä ja käy­tän­nön kent­tä­tut­ki­mus­o­suu­des­ta Luon­non­vara­kes­kuk­sen Maa­nin­gan toi­mi­pis­tees­sä Ha­lo­las­sa.

Tie­de­lei­ri­kou­lus­sa to­teu­tet­tiin ra­vin­tei­den huuh­tou­ma­tut­ki­mus, jota taus­toi­tet­tiin pe­rus­teel­li­ses­ti te­o­ri­a­tun­neil­la ja tut­ki­mus­suun­ni­tel­mia laa­dit­ta­es­sa. Ra­vin­non­tuo­tan­nol­la on aina ym­pä­ris­tö­vai­ku­tuk­sia ja mo­net niis­tä voi­vat olla hai­tal­li­sia ym­pä­ris­töl­le. Ve­sis­tö­jen re­he­vöi­ty­mis­tä ai­heut­ta­va ra­vin­tei­den huuh­tou­tu­mi­nen on yksi mer­kit­tä­vä maa­ta­lou­den ym­pä­ris­tö­vai­ku­tus. Ra­vin­tei­den huuh­tou­tu­mis­ta py­ri­tään vä­hen­tä­mään mo­nin kei­noin, jois­ta yksi mer­kit­tä­vim­piä on lan­noit­tei­den, eri­tyi­ses­ti kar­jan­lan­nan le­vi­tys­ajan­koh­dan, mää­rän ja le­vi­tys­tek­nii­kan op­ti­moin­ti. Tie­de­lei­ri­kou­lus­sa to­teu­tet­tiin ko­keel­li­nen demo­tut­ki­mus Luke Maa­nin­gal­la ke­hi­te­tyn eri­tyi­sen olo­suh­de­kam­mi­on ja pin­ta­va­lun­ta­si­mu­laat­to­rin (SIMU) avul­la. Opet­ta­ji­na tie­de­lei­ri­kou­lus­sa toi­mi­vat Lu­ken tut­ki­ja Kir­si Jär­ven­ran­ta ja Sa­vo­nia AMK:n eri­tyis­a­si­an­tun­ti­ja Sal­la Ruus­ka.

Ko­kees­sa tut­kit­tiin ra­vin­tei­den ja kiin­to­ai­nek­sen huuh­tou­tu­mis­ta lie­te­lan­nal­la lan­noi­te­tuil­ta pel­loil­ta käy­tet­tä­es­sä eri­lai­sia lan­nan­le­vi­tys­tek­nii­koi­ta ja kas­vi­peit­tei­syy­del­tään toi­sis­taan ero­a­via pel­to­loh­ko­ja. Tut­ki­muk­ses­sa käy­te­tyt lie­te­lan­nan le­vi­tys­tek­nii­kat oli­vat haja­le­vi­tys (suo­raan maan pin­nal­le) ja si­joi­tus­le­vi­tys (mul­taa­mi­nen maan si­sään). Näi­den eri­lais­ten lan­nan­le­vi­tys­tek­nii­koi­den ai­heut­ta­maa ra­vin­ne­kuor­mi­tus­ta ver­rat­tiin sit­ten sekä kas­vi­peit­tei­sil­tä (nur­mi)pel­loil­ta että muo­ka­tuil­ta savi­pel­loil­ta tu­le­viin huuh­tou­miin. Mo­lem­mis­ta pel­to­tyy­peis­tä oli mu­ka­na myös lan­noit­ta­mat­to­mat kont­rol­li­alat eri­lais­ten koe­kä­sit­te­ly­jen vai­ku­tus­ten to­te­a­mi­sek­si. Ra­vin­ne­huuh­tou­ma­ko­kei­den tu­lok­sil­la on käy­tän­nön mer­ki­tys­tä esi­mer­kik­si maa­ta­lou­den ai­heut­ta­man ra­vin­ne­kuor­mi­tuk­sen hil­lit­se­mi­sek­si maa­ti­lo­jen ke­vät­kyl­vö­jen yh­tey­des­sä.

Am­mut

Tut­ki­mus­tu­lok­sia esit­te­le­mäs­sä.

Ha­lo­lan se­mi­naa­ri­sa­lis­sa.

Tut­ki­mus to­teu­tet­tiin olo­suh­de­si­mu­laat­to­ris­sa.

Lu­ken tut­ki­ja Kir­si Jär­ven­ran­ta oh­jeis­taa tut­ki­muk­sen te­os­sa

Kä­det mul­las­sa.

Lan­taa pel­lol­le.

Nii­na Män­ty­nie­mi ja koe­sar­ja.

2. Elä­myk­sel­li­siä ja elon­tär­kei­tä kult­tuu­ri­mai­se­mia

Kuva­tai­teen tee­ma­opin­nois­sa kes­ki­tyt­tiin oman kou­lun sisä­piha­ti­lan uu­dis­ra­ken­nus­osan suun­nit­te­luun. Ly­seo on ra­ken­nuk­se­na lä­hes 200 vuot­ta van­ha ja toi­mi­nut kou­lu­na koko tä­män ajan. Säi­ly­äk­seen veto­voi­mai­se­na ja uu­dis­tu­va­na muut­tu­vas­sa maa­il­mas­sa myös ra­ken­nuk­se­na ja toi­min­ta­ym­pä­ris­tö­nä kou­lun tu­li­si tar­jo­ta in­nos­ta­vaa, viih­tyi­sää, tur­val­lis­ta mut­ta myös yl­lä­tyk­sel­lis­tä ym­pä­ris­töä. Mah­dot­to­ma­na aja­tuk­se­na ei pi­det­ty myös­kään sitä, että osa ti­lois­ta voi­si olla jol­la­kin ta­voin avoin muul­le ylei­söl­le. Mie­li­ku­vi­tus­ta ja vil­lien aja­tus­ten len­toa kan­nus­tet­tiin kus­tan­nuk­sis­ta vä­lit­tä­mät­tä.

Aja­tuk­se­na oli suun­ni­tel­la hui­maa­va vi­sio upe­as­ta sisä­pi­hal­le ra­ken­net­ta­vas­ta lisä­ti­las­ta, jol­la vuon­na 1826 aloi­tet­tua van­haa ra­ken­nus­ta ja nyky­ark­ki­teh­tuu­ria yh­dis­tet­täi­siin ja tuo­tai­siin uu­den­lai­sia opis­ke­lu- ja/tai ylei­siä ti­lo­ja kou­lun käyt­töön.

Ide­oin­nis­sa tuli käyt­tää jo­ta­kin an­ne­tuis­ta tee­mois­ta, joka toi­mi joh­to­a­ja­tuk­se­na suun­nit­te­lun poh­ja­na (Elä­myk­sel­li­nen kuo­pi­o­lai­nen kult­tuu­ri, Luon­to ja ih­mi­nen, Kier­rä­tys ja kes­tä­vä ke­hi­tys). Suun­nit­te­luun ja kol­laa­sin te­ke­mi­seen oli ai­kaa yh­teen­sä 4 tun­tia (1h=60min) ja työ­tä teh­tiin pa­reit­tain tai yk­sin. Työ to­teu­tet­tiin Mood bo­ard –esi­tyk­sek­si kar­ton­gil­le, jos­sa käy­tet­tiin poh­ja- ja pro­fii­li­kuva­pii­rus­tuk­sia Ly­se­os­ta, aika­kau­si­leh­tiä, väri­ky­niä ja väri­pa­pe­rei­ta. Teks­tien avul­la ide­aa tuli ava­ta kat­so­jal­le.

Lo­pul­li­sis­sa töis­sä esil­le nou­si vah­vas­ti luon­non ele­men­tit osa­na op­pi­mis­ym­pä­ris­töä. Eri­lai­siin lasi­sei­nil­lä ra­jat­tui­hin kas­vi­huo­neen tyyp­pi­siin ti­loi­hin oli si­joi­tet­tu puu­tar­ha­mai­sia alu­ei­ta, eläi­miä (lin­tu­ja, ak­vaa­rio) kas­ve­ja ja oles­ke­lu-, luok­ka- tai työs­ken­te­ly­ti­lo­ja. Myös kes­tä­vä ke­hi­tys oli huo­mi­oi­tu mm. sade­ve­den ke­rää­mi­sel­lä ja au­rin­ko­pa­nee­leil­la. Yh­tei­söl­li­syyt­tä ide­oin­nis­sa oli kas­vi­huo­ne­kah­vio, joka on avoin­na myös muul­le ylei­söl­le. Sii­tä eril­lään toi­mi­si bi­o­lo­gi­aan ja kas­vei­hin liit­ty­vä tut­ki­mus­huo­ne opis­ke­li­joil­le.

Sisä­pi­han alu­een mah­dol­li­suuk­sia hyö­dyn­net­tiin moni­puo­li­ses­ti ot­ta­mal­la hal­tuun koko alue ja use­am­pi ker­ros maan ylä- ja ala­puo­lel­la. Jois­sa­kin suun­ni­tel­mis­sa ide­a­na oli eril­li­nen ra­ken­nus tai jat­ke van­haan. Kai­kis­sa tila­rat­kai­suis­sa pai­not­tui rau­hal­li­sen it­se­näi­sen opis­ke­lun tar­ve sekä ym­pä­ris­tön viih­tyi­syys ja toi­mi­vuus. Alla opis­ke­li­jan sa­nal­lis­ta ku­vai­lua omas­ta uu­dis­ra­ken­nuk­sen ide­as­taan.

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­ki­on uu­dis­ra­ken­nus: Pro­ject Con­ver­sa­ti­on Pit (Kaa­po Naa­ra­la)

Con­ver­sa­ti­on pit eli ”kes­kus­te­lu­sy­ven­nys” on 1950–70-lu­vuil­la suo­si­oon nous­sut ark­ki­teh­to­ni­nen rat­kai­su, jos­sa soh­va­ryh­mä upo­te­taan lat­ti­aan, tuo­den ma­ta­liin­kin ti­loi­hin il­ma­van ja mie­len­kiin­toa he­rät­tä­vän vai­ku­tel­man. Suun­nit­te­le­mas­sam­me uu­dis­ra­ken­nuk­ses­sa juu­ri täl­lai­sen sy­ven­nyk­sen tuo­ma ren­tous ja vuo­si­sa­dan puo­li­vä­lis­tä tu­tut ark­ki­teh­to­ni­set ko­kei­lut ja hul­lut­te­lut ovat luo­neet poh­jan sen mie­len­kiin­toi­sel­le ja ko­kei­le­val­le ark­ki­teh­tuu­ril­le, maan­lä­hei­sil­le väri­sä­vyil­le ja ti­lo­jen yh­teen sol­ju­vuu­del­le. Uu­dis­ra­ken­nus yh­dis­tää eri aika­kau­det toi­siin­sa luo­den ehe­än, mut­ta mie­len­kiin­toi­sen ja yl­lät­tä­vän ko­ko­nai­suu­den, jos­sa näh­dään vai­kut­tei­ta niin kou­lun alku­ajoilta ja 1950–70-lu­vuil­ta sa­mal­la, kun mo­der­nius ja nyky­ark­ki­teh­tuu­ri kruu­naa­vat ko­ko­nai­suu­den teh­den ti­las­ta il­ma­van, luo­vuut­ta ja ins­pi­raa­ti­o­ta he­rät­tä­vän, sekä en­nen kaik­kea ai­kaa kes­tä­vän ja käy­tet­tä­vyy­del­tään lois­ta­van.

Tila on ra­ken­net­tu kol­meen ker­rok­seen: 0-ker­rok­ses­sa kou­lun ny­kyis­tä kir­jas­toa ja luku­sa­lia laa­jen­ne­taan, ja ti­laa on mah­dol­lis­ta käyt­tää niin hil­jai­seen työs­ken­te­lyyn kuin esi­tel­mien ja ko­kous­ten pi­toon. Ti­las­ta löy­tyy mm. pro­jek­tin ni­mek­si va­li­koi­tu­nut kes­kus­te­lu­sy­ven­nys, con­ver­sa­ti­on pit ja suu­ri por­taik­ko, jota voi käyt­tää myös kat­so­mo­na. Ker­rok­ses­ta 0.5 ta­pah­tuu kul­ku uu­del­le pää­o­vel­le, jos­ta avau­tuu por­taik­ko kou­lun en­sim­mäi­sen ker­rok­sen käy­tä­väl­le. Li­säk­si ti­las­sa on näyt­tä­vä suih­ku­läh­de, ja ti­laa reu­nus­ta­vat näyt­tä­vät syp­res­sit. Ker­rok­ses­sa 1 on va­rat­tu ti­laa opis­ke­lul­le, ja ti­lan viih­tyi­syy­den ta­kaa­vat kas­vit, joi­den kes­kel­lä on mah­ta­vat puit­teet kou­lu­pro­jek­tien te­ke­mi­seen. Ko­ko­nai­suu­des­saan tila on suun­ni­tel­tu pal­ve­le­maa eri­lai­sia käyt­tä­jiä ja tar­pei­ta ja en­nen kaik­kea li­sää­mään opis­ke­li­joi­den hy­vin­voin­tia.

3. Ret­ki Telk­kä­mäen kas­ki­mu­se­oon 25.5.2023

Teim­me ilta­päi­vä­ret­ken Kaa­vin Telk­kä­mäen kas­ki­mu­se­oon. Mat­kal­la kuu­lim­me jo alus­ta­vas­ti kas­ke­a­mi­ses­ta, iso­ja­os­ta, suo­ma­lais­ten met­sä­o­mis­tuk­ses­ta, joka­mie­hen­oi­keuk­sis­ta ja en­tis­ajan ruo­ka­ta­lou­des­ta. Lei­vän tie kas­ki­pel­lol­ta pöy­tään oli usei­den vuo­sien mit­tai­nen.

Kak­si opas­ta esit­te­li meil­le Telk­kä­mäen ti­lan piha­pii­rin ra­ken­nuk­set ja nii­den käyt­tö­tar­koi­tuk­sen en­tis­ai­kaan. Saim­me ko­et­taa vään­tää jau­hin­ki­viä ja to­te­sim­me, että piti olla rius­ka emän­tä, jos mei­na­si saa­da jy­vät jau­het­tua jau­hoik­si. Opim­me, mikä on pis­te­aita ja mi­ten teh­dään päre­kat­to. Meil­le ker­rot­tiin pe­rin­ne­bio­too­peis­ta ja nii­den yllä­pi­dos­ta.

Lo­puk­si kä­ve­lim­me met­sän hal­ki tänä ke­vää­nä myö­hem­min pol­tet­ta­val­le kas­kel­le. Kui­va­tut, kaa­de­tut ja pät­kik­si pil­ko­tut puut odot­ti­vat siis­teis­sä ri­veis­sä so­pi­vaa polt­to­päi­vää.

Ret­ki­koh­tee­na Telk­kä­mäen pe­rin­ne­tila Kaa­vil­la.

Koi­vu­ku­jal­la.

Pis­te­aita ra­jaa lai­dun­ta.

Kas­ken val­mis­te­lua.

Mo­ni­nai­nen maa­seu­tu ja bio­ta­lou­den mah­dol­li­suu­det -tee­ma­o­pin­to­jak­so on osa Olvi-sää­ti­ön ra­hoit­ta­maa ja Maa­seu­tu­am­mat­tiin ry:n koor­di­noi­maa neli­vuo­tis­ta bio­ta­lous­han­ket­ta.

Teks­tit: Lau­ra Ok­ko­nen & Tar­ja Nis­si­nen, Anne-Ma­ria Mu­ho­nen, Suvi Tirk­ko­nen

Ku­vat: Lau­ra Ok­ko­nen ja Anne-Ma­ria Mu­ho­nen

Lyseolaisten puheenvuoro alueellisessa metsäneuvostossa 

 Met­sä on mo­nel­la ta­paa suo­ma­lai­sil­le mer­ki­tyk­sel­li­nen, ja met­sien hyö­dyn­tä­mi­ses­sä py­ri­tään­kin moni­puo­li­seen ja kes­tä­vään käyt­töön sa­mal­la, kun on vält­tä­mä­tön­tä huo­mi­oi­da il­mas­ton­muu­tok­sen ja luon­to­ka­don py­säyt­tä­mi­nen. Ly­se­on opis­ke­li­joi­ta pyy­det­tiin Bio­ta­lou­den mah­dol­li­suu­det ja luo­va yrit­tä­jyys -hank­keen puit­teis­sa val­mis­te­le­maan pu­heen­vuo­ro alu­eel­li­sen met­sä­neu­vos­ton toi­min­ta­vuo­den 2022 pää­tös­ko­kouk­seen. Maa­kun­tien ta­sol­la toi­mi­vat met­sä­neu­vos­tot ovat moni­a­lai­sia yh­teis­työ­e­li­miä, jot­ka edis­tä­vät met­siin pe­rus­tu­via elin­kei­no­ja ja met­sä­sek­to­rin alu­eel­lis­ta yh­teis­työ­tä. Met­sä­neu­vos­to­jen kes­kei­nen työ on alu­eel­lis­ten met­sä­oh­jel­mien laa­ti­mi­nen. Näis­sä oh­jel­mis­sa so­vi­te­taan yh­teen met­sien käy­tön ta­lou­del­li­set, eko­lo­gi­set, so­si­aa­li­set ja kult­tuu­ri­set ta­voit­teet.  

Pu­heen­vuo­ron poh­jak­si kai­kil­le ly­se­on opis­ke­li­joil­le lä­he­tet­tiin esi­tys­tä val­mis­tel­lei­den opis­ke­li­joi­den laa­ti­ma, ajan­koh­tai­sia met­sä­tee­mo­ja ja omaa met­sä­suh­det­ta kä­sit­te­le­vä ky­se­ly, jo­hon vas­ta­si 40% Ly­se­on opis­ke­li­jois­ta eli tar­kal­leen 204 opis­ke­li­jaa. Tämä hie­no vas­taus­mää­rä ker­too sii­tä, että met­sät ovat ly­se­o­lai­sil­le tär­kei­tä ja nii­hin liit­ty­vät ajan­koh­tai­set asi­at kiin­nos­ta­vat. Vas­taus­ten pe­rus­teel­la met­sien mer­ki­tys omal­le vir­kis­täy­ty­mi­sel­le ja ter­vey­del­le sekä elin­kei­no­e­lä­mäl­le tun­nis­te­taan laa­jas­ti. Il­mas­ton­muu­tok­sen ja luon­to­ka­don ete­ne­mi­ses­tä ol­laan nuor­ten kes­kuu­des­sa huo­les­tu­nei­ta, ja ly­se­o­lai­set ym­mär­tä­vät, kuin­ka tär­keä teh­tä­vä suo­ma­lais­met­sil­lä on toi­mia pait­si moni­puo­li­ses­ti ta­lous­käy­tös­sä myös hii­li­nie­lui­na- ja va­ras­toi­na sekä eliö­la­jiem­me elin­ym­pä­ris­töi­nä.  

Met­sä­neu­vos­ton jä­se­net kuun­te­li­vat ly­se­o­lais­ten met­sä­nä­ke­myk­siä ja -ko­ke­muk­sia erit­täin kiin­nos­tu­nei­na ja tar­kal­la kor­val­la. Ly­se­on edus­ta­ji­na pu­heen­vuo­roa val­mis­te­le­mas­sa ja esit­te­le­mäs­sä oli­vat täl­lä ker­taa Ben­ja­min Dietz, To­bi­as Dietz, Hei­di Kil­po­nen, Vee­ra Ma­li­nen, Jas­min Mengüs ja Roo­sa Suo­mi (ku­vas­sa). Kou­lu­yh­teis­työl­le ja opis­ke­li­joi­den kuu­le­mi­sel­le met­sien moni­käy­tön edis­tä­mi­ses­sä on lu­vas­sa jat­koa, sil­lä nuor­ten osal­lis­ta­mi­nen ja osal­lis­tu­mi­nen on nos­tet­tu yh­dek­si alu­eel­li­sen met­sä­neu­vos­ton kär­ki­tee­mak­si toi­min­ta­vuon­na 2023. 

(Teks­ti: Lau­ra Ok­ko­nen)

Tutortoiminta 

En­sim­mäi­sen vuo­si­ta­son opis­ke­li­joi­den ryh­mäy­ty­mis­tä, lu­kio-opin­to­jen aloit­ta­mis­ta, kou­lus­sa viih­ty­mis­tä ja kou­lun mark­ki­noin­ti­työ­tä on osal­taan tu­et­tu tu­tor­toi­min­nal­la. Toi­sen ja kol­man­nen vuo­den opis­ke­li­jois­ta va­li­tut tu­to­rit toi­mi­vat lu­ki­os­sa aloit­ta­vien opis­ke­li­joi­den ver­tais­oh­jaa­ji­na ja ovat aut­ta­neet hei­tä kurs­si­va­lin­nois­sa, vie­rail­leet hei­dän opo­tun­neil­laan sekä jär­jes­tä­neet kou­lus­sam­me eri­lai­sia yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­viä ta­pah­tu­mia ja tem­pauk­sia osin yh­des­sä Lu­mi­tin tu­to­rei­den ja Ly­se­on opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen kans­sa. Kul­le­kin yk­kös­ten ryh­mäl­le on ni­met­ty omat oma­tu­to­rit, joi­den kans­sa he ta­pa­si­vat syk­syn mit­taan pie­nem­mis­sä po­ru­kois­sa. Tu­to­rei­ta on ol­lut luku­vuon­na 2022-2023 mu­ka­na toi­min­nas­sa rei­lu pari­kym­men­tä. Hei­dän kans­saan on ol­lut tu­tor­ko­kouk­sia ja kou­lu­tuk­sia use­am­man ker­ran luku­vuo­den ai­ka­na, liit­ty­en hei­dän teh­tä­viin­sä kou-lun mark­ki­noin­nis­sa, yk­kös­ten oh­jaa­mi­ses­sa ja kurs­si­va­lin­nois­sa neu­vo­mi­ses­sa. Tu­to­rei­den oh­jaa­vi­na opet­ta­ji­na ovat luku­vuon­na 2022-2023 toi­mi­neet Pau­lii­na Pön­ti­nen ja Jut­ta Raa­ti­kai­nen. 

 (Teks­ti: Pau­lii­na Pön­ti­nen)

Sigma 

Kuo­pi­on Ly­se­on luon­non­tie­teel­li­nen seu­ra Sig­ma tu­kee opis­ke­li­joi­den ma­te­ma­tii­kan opin­to­ja Long Les­son -ta­pah­tu­mien avul­la. Luku­vuon­na 2022-2023 Ly­se­ol­le ko­koon­nut­tiin jo­kai­sen jak­son lo­pul­la lau­an­tai­na klo 10-13 ker­taa­maan ma­te­ma­tii­kan opin­to­ja. Näis­sä vii­des­sä ta­pah­tu­mas­sa ma­te­ma­tii­kan opet­ta­jien Paa­vo ja Miia-Maa­rit apu­na oli va­paa­eh­toi­sia Sig­ma-opet­ta­jia, jot­ka ovat Ly­se­on alum­ne­ja. Opis­ke­li­joi­ta ta­pah­tu­miin osal­lis­tui enim­mil­lään noin 100 ja vä­him­mil­lään­kin 40. 

(Teks­ti: Paa­vo Heis­ka­nen) 

Vanhojen tanssit, LI4 

Ly­se­on lu­ki­ol­la aloi­tet­tiin mar­ras­kuus­sa Van­ho­jen tans­sien har­joit­te­lu. Tun­nel­ma opin­to­jak­sol­la oli al­kuun jän­nit­ty­nyt, mut­ta opin­to­jak­son ede­tes­sä al­koi löy­tyä ren­tout­ta ja us­kal­lus­ta heit­täy­tyä tans­sien pyör­tei­siin. Opis­ke­li­jat har­joit­te­li­vat tun­nol­li­ses­ti tans­se­ja ja yh­teis­työ su­jui lois­ta­vas­ti myös pa­rin­vaih­to­tans­seis­sa. Kau­an odo­tet­tu Van­ho­jen päi­vä al­koi hel­mi­kuun 10. päi­vä bruns­sin mer­keis­sä, jon­ka jäl­keen esi­tet­tiin tans­sit en­sim­mäi­sen ker­ran kou­lun vä­el­le. Päi­vä hui­pen­tui Mu­siik­ki­kes­kuk­sel­la jär­jes­tet­tyyn toi­seen näy­tök­seen, jota pää­si­vät seu­raa­maan tans­si­joi­den ys­tä­vät ja per­heet. Mo­lem­mat esi­tyk­set su­jui­vat mal­lik­kaas­ti ja pit­kä­jän­tei­nen työ tuot­ti tu­los­ta! 

(Teks­ti: Jas­min Laak­so­nen)

Van­ho­jen tans­sit

Extreme-opintojakso, LI11 

Ext­re­me-opin­to­jak­sol­le osal­lis­tui Kuo­pi­on kol­mel­ta eri lu­ki­ol­ta opis­ke­li­joi­ta. Nau­rul­ta ja lii­kun­nan ilol­ta ei voi­nut opin­to­jak­sol­la vält­tyä, kun tun­neil­la pääs­tiin tes­tai­le­maan uu­sia la­je­ja, has­sut­te­le­maan sekä te­ke­mään yh­teis­työ­tä ryh­män kes­ken. Vä­lil­lä käy­tiin myös roh­ke­as­ti oman mu­ka­vuus­a­lu­een ul­ko­na ja us­kal­let­tiin ylit­tää it­sem­me. Opin­to­jak­so suun­ni­tel­tiin yh­des­sä opis­ke­li­joi­den kans­sa ja la­je­ja löy­tyi lai­das­ta lai­taan. Pää­sim­me opin­to­jak­sol­la tes­taa­maan mm. skeit­taus­ta, ilma-ak­ro­ba­ti­aa, cheer­le­a­din­gia, sir­kus­ta, kii­pei­lyä, ilma-ase­am­mun­taa ja miek­kai­lua. Päät­tö­päi­vä hui­pen­tui la­ser­so­taan! 

(Teks­ti: Jas­min Laak­so­nen)

Ext­re­me opin­to­jak­so, skeit­taus

Opiskelija oman elämänsä ohjaajana (SISU)-hanke 

Ly­se­on lu­kio oli ku­lu­nee­na luku­vuon­na mu­ka­na mui­den Kuo­pi­on lu­ki­oi­den kans­sa OPH:n ra­hoit­ta­mas­sa Opis­ke­li­ja oman elä­män­sä oh­jaa­ja­na-hank­kees­sa. Han­ke jat­kuu syk­syl­lä 2023. Hank­kees­sa on ke­hi­tet­ty suu­ren lu­ki­on opin­to-oh­jauk­sen laa­tua ja saa­vu­tet­ta­vuut­ta muo­toi­le­mal­la suu­ren lu­ki­on opin­to-oh­jauk­sen mal­lia ja pro­ses­se­ja yh­teis­työs­sä kah­den muun han­ke­kau­pun­gin toi­mi­joi­den, Gra­dia-lu­ki­oi­den (Jy­väs­kylä) ja Gau­dia-lu­ki­on (Lah­ti) kans­sa teh­dys­sä yh­teis­työs­sä. Oh­jauk­sen osal­ta on ke­hi­tet­ty niin HOPS-pro­ses­sia kuin HOPS-työ­kalu­ja­kin, ni­vel­vai­heen yh­teis­työ­tä ja TUVA-kou­lu­tuk­sen kans­sa teh­tä­vää yh­teis­työ­tä, lu­ki­o­lais­ten ja lu­ki­os­ta val­mis­tu­nei­den jat­ko-oh­jaus­ta sekä tu­kea lu­kio-opin­nois­saan tar­vit­se­vien oh­jaus­ta. So­vel­tu­vin osin on myös ke­hi­tet­ty oh­jaus­työ­tä tu­ke­via di­gi­taa­li­sia rat­kai­su­ja, mm. Opo­Bot­tia, OpoC­hat­tia sekä opin­to­jen seu­ran­ta­jär­jes­tel­mää. Kou­lu­tus­ta on tar­jot­tu niin opin­to-oh­jaa­jil­le kuin ryh­män­oh­jaa­jil­le­kin ja ai­neen­o­pet­ta­jil­le on ja­et­tu ai­neen­o­pet­ta­ja­ky­se­lyi­den poh­jal­ta koos­tet­tu idea­pa­ket­ti oman ope­tuk­sen suun­nit­te­lun avuk­si. Te­keil­lä on myös ai­neen­o­pet­ta­jan ura­oh­jauk­sen tie­to­pa­ket­ti. Opis­ke­li­joil­le on tu­los­sa lu­ki­oi­den koti­si­vuil­le käyt­töön Opis­ke­li­jan oh­jauk­sen pol­ku-ni­mi­nen työ­kalu ja pe­rus­o­pe­tuk­sen op­pi­lail­le ja hei­dän huol­ta­jil­leen on ja­et­tu tie­toa lu­ki­on vaa­ti­muk­sis­ta ja lu­ki­on eri­tyis­o­pe­tuk­sen mah­dol­li­suuk­sis­ta lu­kio-opin­to­jen tu­ke­mi­ses­sa. Ly­se­os­ta hank­kees­sa on mu­ka­na ol­lut Kuo­pi­on koor­di­naat­to­ri­na opin­to-oh­jaa­ja Pau­lii­na Pön­ti­nen. 

(Teks­ti: Pau­lii­na Pön­ti­nen)

 

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2022-202312.5.2023