Etuoikeuksia ja ainutkertaisuuden kokemuksia
Lyseo aloitti uuden lukuvuoden elokuussa sisäisesti ja ulkoisesti muuttuneena: pään päällä oli uusi katto ja sisällä uutta hallintohenkilöstöä rehtorin, opinto-ohjaajan ja koulusihteerin verran. Siinäpä oli yhdelle koululle muuttumisleikkiä kerrakseen.
Talven lumikuorman ja taukoamattomilta vaikuttaneet kevätsateet uusi katto on kestänyt moitteettomasti. Päivitetty päälaki sallii yli 140-vuotiaan Lyseon loistaa torin laidalla jatkossakin arvolleen sopivan ryhdikkäänä. Perinteisesti modernin Lyseon rakennus elää ja voi hyvin, eikä Lyseon henkikään haihtunut kesän aikana avatusta katosta taivaalle.
Sisäisten muutosten toimivuutta voin arvioida lähinnä omasta näkökulmastani, vaikka toki palautetta koulun toiminnasta on lukuvuoden aikana kertynyt niin opiskelijoilta, henkilökunnalta, huoltajilta kuin yhteistyökumppaneiltakin. Lyseo otti minut vastaan käsittämättömän erinomaisesti: Apulaisrehtorit perehdyttivät minua väsymättä ja pyyteettömästi tehtäviini. Opettajat ja muu henkilökunta olivat avoimia ja ystävällisiä. Opiskelijat – te kaikkien tärkeimmät – osoititte minulle omalla toiminnallanne sen, mitä Lyseon henki ja ilmapiiri on. Te kaikki yhdessä teitte uuden rehtorin työn aloittamisen todella helpoksi. Koin ensimmäisistä viikoista alkaen olevani etuoikeutettu saadessani tehdä työtä teidän kanssanne Lyseossa. Kiitos! Toivottavasti olen pystynyt ja pystyn jatkossa vielä paremmin vastaamaan odotuksiinne.
Lukuvuoden aikana on varmasti opittu paljon uusia asioita, enkä puhu nyt pelkästään omasta puolestani. Sähköistyvä ylioppilastutkinto tuo lukiokoulutukseen uutta virtaa. Hieman kyseenalaista on se, jos suhtaudumme lukiona muutokseen vain ulkoisen motivaation, sähköisten ylioppilaskokeiden, kautta. Koulujen ja opiskelijoiden on ilman ulkoista pakkoakin sopeuduttava arkeen, jossa käytettävissä oleva teknologia ja muuntuvat oppimisympäristöt muokkaavat käsitystämme oppimisesta ja opiskelusta. Lyseossa kuljemme oikeaan suuntaan. Erityisesti ensimmäisen vuositason opiskelijat ovat omaksuneet tavan käyttää omia päätelaitteita opiskelussaan. Opettajat ovat pelottomasti ja toisiaan tukien alkaneet hyödyntää opetusteknologian suomia pedagogisia mahdollisuuksia yhä enemmän ja monipuolisemmin. Ensi lukuvuonna kaista levenee ja matka jatkuu entistä laveampana rintamana.
Lukuvuoden loppuvaiheessa lukiossa on alettu perehtyä myös tulevaan opetussuunnitelmatyöhön. Lyseoonkin on jo perustettu OPS-tiimi. Ensi syksynä tiimiä laajennetaan opiskelijajäsenillä ja työ varsinaisesti aloitetaan. Opetussuunnitelman perusteiden luonnokset saivat lukiokentässä hieman ristiriitaisen vastaanoton: osan mielestä muutokset ovat lähinnä kosmeettisia ja toiset taas sanovat, että muutoksia on runsaasti ja mahdollisuuksia tarjotaan vaikka minkälaiseen uudistamiseen. Lyseon näkökulmasta uuden lukion opetussuunnitelmaluonnoksen yleisen osan asiat vaikuttavat hyviltä. Monet korostetuista asioista ovat meille tuttuja: yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja vastuu omasta oppijuudesta ovat osa Lyseota jo nyt. Itse koen opetussuunnitelmatyön mahdollisuudeksi paitsi uudistua myös vakiinnuttaa hyvät arvot, sisällöt ja toimintatavat vielä tietoisemmaksi osaksi Lyseon arkea
Lyseon kansainvälinen toiminta oli eläväistä tänä lukuvuonna. Elokuussa ryhmä shanghailaisen ystävyyskoulumme Beicai Senior High Schoolin opiskelijoita ja opettajia vieraili Kuopiossa. Opiskelijat majoittuivat lyseolaisten perheissä. Mukavaa ohjelmaa riitti koko viikoksi. Helmikuussa puolestaan ryhmä saksalaisia opiskelijoita ja opettajia Rathenowin ystävyyskoulusta vieraili Lyseossa ja lyseolaisten perheissä. Lisäksi monet Lyseon opiskelijat ovat osallistuneet Euroopan Nuorten Parlamentin toimintaan. Menestyksiä ovat olleet myös yhteistyössä Finnish British Societyn kanssa järjestetyt luennot, joilla esiintymässä kävivät Julia Collins ja James Grime. Kansainvälisistä vierailuista voidaan mainita vielä Jordanian ja Pyhän maan luterilaisen kirkon piispa Munib Younanin vierailu Lyseolla.
Lyseon päivä järjestettiin yhteistoiminnallisena teemapäivänä 27.2. Lyseolaiset jalkautuivat kaupungille ja koulun tiloihin erilaisiin työpajoihin ja projekteihin. Teemana olivat yhteiskuntavastuu ja vapaaehtoistyö. Päivä päättyi yhteiseen salitilaisuuteen. Vuoden lyseolaiseksi valittiin Jyrki Kataisen kabinettipäällikkö Juho Romakkaniemi. Opiskelijat osallistuivat toimintaan esimerkillisesti ja mahdollistivat Lyseon päivän onnistumisen. Yhteistyökumppaneiden palaute oli riemastuttavan hyvää. Lyseon päivässä konkretisoitui myös taas kerran toimiva yhteistyö Lyseon vanhempainyhdistyksen kanssa. Kiitos tässä yhteydessä teille tekemästänne tärkeästä työstä!
Lukuvuosi 2014–2015 lähestyy vääjäämättä loppuaan. Vaikka kulunut opiskelurupeama ei Lyseon pitkässä historiassa välttämättä eroaisikaan suuresti edeltäjistään, te opiskelijat – ja erityisesti te uudet ylioppilaat – voitte olla varmoja, että henkilökunnan silmin jokainen lukuvuosi, jokainen koulunsa päättävä ikäluokka ja jokainen Lyseon opiskelija on erilainen ja ainutkertainen. Te uudet ylioppilaat olette jättäneet pysyvästi omat jälkenne Lyseon kunniakkaaseen historiaan. Toivon, että olette saaneet Lyseosta sen, mitä opiskelutaipaleeltanne lukiossa tavoittelitte. Toivon teille koko Lyseon puolesta kaikkea hyvää!
Omasta mielestäni lukuvuosi päättyi liian äkkiä. En ole koskaan aikaisemmin viisitoistavuotisella työurallani ajatellut samoin. Yleensä tähän aikaan olen odotellut kesälomaa ja lämpimiä golfsäitä, mutta nyt odotan elokuuta. Tästä luonnonoikusta syytän – tai totta puhuen tietenkin vilpittömästi kiitän – teitä kaikkia Lyseon elämässä läsnä olevia ihmisiä.
Kiitos kuluneesta lukuvuodesta ja virkistävää kesää!
Samuli Laitinen, rehtori
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2014-201512.5.2015