Muuta toimintaa lukuvuonna 2020-2021

IB -lukio

Syk­syl­lä 2020 val­mis­ta­van vuo­den aloit­ti rei­lut 30 opis­ke­li­jaa. Opet­ta­jat jat­koi­vat jo edel­li­si­nä vuo­si­na aloi­tet­tua työ­tä saa­da val­mis­ta­van vuo­den kurs­sit pal­ve­le­maan pa­rem­min tu­le­via IB-opin­to­ja. Le­ar­ner pro­fi­le ja ATL tu­li­vat tu­tuik­si uu­sil­le opis­ke­li­joil­le.

Luku­vuon­na 2020-2021 ko­ro­na­pan­de­mia vai­kut­ti kou­lui­hin ja opis­ke­li­joi­hin ym­pä­ri Suo­men, mut­ta Ly­se­os­sa olim­me on­nek­kai­ta, kos­ka olim­me etä­o­pis­ke­lus­sa vain kol­me viik­koa.

IB-lop­pu­ko­keet jär­jes­tet­tiin nor­maa­lis­ti tou­ko­kuus­sa 2021 ja nii­hin osal­lis­tui 20 ko­ke­las­ta.

Tutortoiminta

En­sim­mäi­sen vuo­si­ta­son opis­ke­li­joi­den ryh­mäy­ty­mis­tä, lu­kio-opin­to­jen aloit­ta­mis­ta, kou­lus­sa viih­ty­mis­tä ja kou­lun mark­ki­noin­ti­työ­tä on osal­taan tu­et­tu tu­tor­toi­min­nal­la. Toi­sen ja kol­man­nen vuo­den opis­ke­li­jois­ta va­li­tut tu­to­rit toi­mi­vat lu­ki­os­sa aloit­ta­vien opis­ke­li­joi­den ver­tais­oh­jaa­ji­na ja ovat aut­ta­neet hei­tä kurs­si­va­lin­nois­sa, vie­rail­leet hei­dän opo­tun­neil­laan sekä jär­jes­tä­neet kou­lus­sam­me eri­lai­sia yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­viä ta­pah­tu­mia ja tem­pauk­sia osin yh­des­sä opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen kans­sa.

Kul­le­kin yk­kös­ten ryh­mäl­le on ni­met­ty omat oma­tu­to­rit, joi­den kans­sa he ta­pa­si­vat syk­syn mit­taan pie­nem­mis­sä po­ru­kois­sa kah­den en­sim­mäi­sen jak­son ajan. Tu­to­rit oli­vat mu­ka­na myös esi­mer­kik­si kon­tak­ti-il­lan jär­jes­tä­mi­ses­sä.

Tu­to­rei­ta on ol­lut luku­vuon­na 2020-2021 mu­ka­na toi­min­nas­sa noin kol­me­kym­men­tä. Hei­dän kans­saan on ol­lut tu­tor­ko­kouk­sia ja kou­lu­tuk­sia use­am­man ker­ran luku­vuo­den ai­ka­na, liit­ty­en hei­dän tu­tor­teh­tä­viin­sä. Ku­lu­nee­na luku­vuon­na tu­tor­toi­min­nan mark­ki­noin­ti­teh­tä­vät ovat ol­leet ko­ro­na­ra­joi­tus­ten vuok­si hy­vin vä­his­sä, kos­ka avoi­mia ovia ei ol­lut ja ylä­kou­lu­vie­rai­luja ei voi­tu jär­jes­tää kuin etä­nä. Muu­ta­mat tu­to­rit an­si­oi­tui­vat kui­ten­kin ole­mal­la mu­ka­na mm. mark­ki­noin­ti­vi­de­oi­den te­ke­mi­ses­sä. Lop­pu­ke­vääs­tä ide­oim­me seu­raa­val­le luku­vuo­del­le li­sää uu­den­lai­sia toi­min­ta­mal­le­ja mah­dol­lis­ten myö­hem­min­kin jat­ku­vien ko­ro­na­ra­joi­tus­ten va­ral­ta.

Liikuntatutorit

Lii­kun­ta­tu­tor-toi­min­ta käyn­nis­tyi Ly­se­os­sa luku­vuon­na 2019-2020 osa­na Liik­ku­va Opis­ke­li­ja – Ryh­ti­lii­ke lu­ki­os­sa -han­ket­ta. Toi­min­ta jat­kui myös tänä luku­vuon­na 2020-2021 uu­del­la tee­mal­la Er­go­no­mia. En­tis­ten tu­to­rei­den työn jat­ka­jik­si saim­me kuu­si uut­ta tu­to­ria. Toi­min­ta käyn­nis­tyi toi­ses­sa jak­sos­sa ide­oin­ti­pa­la­ve­ril­la ja nyky­ti­lan ar­vi­oin­nil­la.

Poh­jois-Sa­von lii­kun­nan jär­jes­tä­mä etä­kou­lu­tus tu­to­reil­le oli vas­ta maa­lis­kuun alus­sa. Kou­lu­tuk­ses­sa kir­kas­tim­me ta­voi­tet­ta täl­le luku­vuo­del­le. Yhtä­jak­soi­sen is­tu­mi­sen vä­hen­tä­mi­nen, fyy­si­sen ak­tii­vi­suu­den edis­tä­mi­nen ja yh­tei­söl­li­syy­den li­sää­mi­nen ovat ta­voit­tei­ta, jot­ka tu­ke­vat moni­puo­li­ses­ti opis­ke­li­joi­den er­go­no­mi­aa ja hy­vin­voin­tia kou­lu­työs­sä.

Edel­li­sel­tä ke­vääl­tä ko­ro­nan vuok­si pe­ruun­tu­neet tur­nauk­set pää­tet­tiin jär­jes­tää tänä luku­vuon­na. Juh­la­sa­lin au­laan saim­me uu­den pin­gis­pöy­dän, jon­ka tu­tor­pari Eetu ja Las­se an­si­ok­kaas­ti ko­ko­si­vat ja lait­toi­vat toi­min­ta­kun­toon. Siel­lä al­koi vä­lit­tö­mäs­ti väli­tun­ti­sin ja hyp­py­tun­neil­la ak­tii­vi­nen pe­laa­mi­nen. Kun puit­teet oli­vat kun­nos­sa, oli sen myö­tä mah­dol­lis­ta jär­jes­tää pin­gis­tur­naus kol­man­nen jak­son päät­tö­vii­kol­le. Osal­lis­tu­jia oli rei­lu kym­men­kun­ta ja voit­to­si­jat me­ni­vät abi­tu­rien­teil­le.

Nel­jän­teen jak­soon oli suun­ni­tel­tu kun­to­sa­lin ver­tais­oh­jaus­ta. Kar­toi­tim­me kiin­nos­tus­ta ja usei­ta opis­ke­li­joi­ta osoit­ti ha­luk­kuut­ta asi­aan, mut­ta ko­ro­na­ka­ran­tee­nit ja kol­men vii­kon etä­o­pis­ke­lu­jak­so vai­kut­ti­vat niin, ett­ei toi­min­ta oi­kein pääs­syt vauh­tiin. Uusi yri­tys vii­den­nes­sä jak­sos­sa ei myös­kään tuot­ta­nut enää tu­los­ta.

Lii­kun­ta­sa­lis­sa on pyö­ri­nyt koko luku­vuo­den väli­tun­ti­sin ak­tii­vi­nen kori­pal­lon pe­laa­mi­nen. Osal­lis­tu­ja­mää­rä on kas­va­nut koko ajan ja ilah­dut­ta­vas­ti myös 1.vuo­si­ta­son opis­ke­li­jat ovat löy­tä­neet rei­tin sa­liin. Lii­kun­ta­sa­lin etei­ses­sä on ol­lut käy­tös­sä rii­pun­ta- ja leu­an­veto­tan­ko. Han­ke­mää­rä­ra­han tur­vin saim­me sin­ne vie­lä hyp­py­na­ru­ja ja kah­va­kuu­lia ulko­lii­kun­ta­vä­li­neik­si. Har­mil­li­ses­ti kou­lul­la al­ka­nut re­mont­ti eris­ti piha­lii­kun­taan so­ve­li­aan alu­een huh­ti-tou­ko­kuus­sa työ­maa-alu­eek­si. Mut­ta tä­män ide­an työs­tä­mis­tä voim­me jat­kaa ensi syk­sy­nä.

Kaik­kien Ly­se­on opis­ke­li­joi­den is­tu­mi­sen tauot­ta­mis­ta var­ten teim­me vii­den­teen ja sa­mal­la luku­vuo­den vii­mei­seen jak­soon tau­ko­lii­kun­taan so­vel­tu­via kuva­tau­lu­ja jo­kais­ta luok­kaa var­ten. Tau­lu­ja on nel­jä eri­lais­ta ja nii­tä ja­et­tiin eri ker­rok­siin, jot­ta opis­ke­li­jat sai­si­vat mal­lia mo­nen­lai­sis­ta liik­keis­tä. Opet­ta­jia kan­nus­tet­tiin pi­tä­mään ly­hyi­tä tau­ko­lii­kun­ta­het­kiä oppi­tun­tien ai­ka­na. Pe­rin­tei­seen ta­paan myös Ly­se­on Jou­lu­juh­las­sa lii­kun­ta­tu­to­rit lii­kut­ti­vat koko juh­la­vä­keä omal­la oh­jel­mal­la.

Yh­tei­söl­li­syy­den li­sää­mi­nen ta­voit­tee­na on vie­lä jär­jes­ty­mäs­sä kori­pal­lo­tur­naus. Mu­kaan on il­moit­tau­tu­nut nyt jo ai­na­kin vii­si jouk­ku­et­ta ja li­sää odo­tel­laan. Pe­lit pe­la­taan vii­kol­la 20 fair play hen­ges­sä nel­jän hen­gen jouk­ku­ein.

Sigma 

Kuopion Lyseon lukionluonnon­tieteellinen seura Sigman hallituksen puheenjohtajana vuosikokoukseen asti toimi opiskelija Car­men Pen­na­nen ja sen jälkeen opiskelija Vee­ti Ruot­sa­lai­nen. Toiminnan jatkuvuudesta vastaa toiminnanjohtaja, apu­lais­reh­to­ri Paavo Heiskanen sekä aktiivisesti toiminnassa mukana oleva ma­te­ma­tii­kan lehtori Miia-Maarit Saarelainen. Sig­ma on Kuo­pi­on Luon­non Ys­tä­väin Yh­dis­tyk­sen (KLYY) alai­nen toi­min­ta­seu­ra. Sig­man jä­se­net ovat sa­mal­la myös KLYY:n jä­se­niä ja oi­keu­tet­tu­ja osal­lis­tu­maan kaik­keen KLYY:n toi­min­taan sekä mui­den toi­min­ta­seu­ro­jen toi­min­taan. Jä­sen­mak­su on 15 eu­roa vuo­des­sa. KLYY tu­kee ta­lou­del­li­ses­ti Sig­man toi­min­taa ja hoi­taa muun mu­as­sa Sig­man puo­les­ta jä­sen­re­kis­te­rin yllä­pi­don. KLYY:n syys­ko­kous 30.11.2020 pi­det­tiin Ly­se­on ti­lois­sa. 

Sig­man toi­min­nan yti­mes­sä on matematiikan opintojen tukeminen LongLesson-tapahtumien avulla. Kol­man­nes­sa jak­sos­sa Long Les­son jou­dut­tiin pe­ru­maan ko­ro­na­ka­ran­tee­nin ta­kiaMuis­sa nel­jäs­sä jak­sos­sa Long Les­son jär­jes­tet­tiin en­nen päät­tö­viik­koa lau­an­tai­na kel­lo 10-13Ko­ro­nan ta­kia ope­tuk­ses­ta vas­ta­sivat tänä luku­vuon­na pää­osin kou­lun omat opet­ta­jat Paa­vo, Miia-Maa­rit ja Sam­po. To­sin syk­syl­lä mu­ka­na oli myös muu­ta­mia Ly­se­on alum­ne­ja va­paa­eh­tois­o­pet­ta­ji­na. 

Jou­lu­kuun pe­rin­tei­nen pik­ku­jou­lu­ta­pah­tu­ma jou­dut­tiin ko­ro­nan ta­kia jät­tä­mään täl­lä ker­taa vä­liin. Lukuvuoden päätteeksi Sigma jakoi jälleen innokkaille matemaattisten aineiden opiskelijoille mer­kit­tä­vän mää­rän rahastipendejä sekä kaksi SanomaPronlahjoittamaa oppikirjastipendiä.  

Lyseon päivä  9.10.2020

Vuo­den ly­se­o­lai­nen Olli Seu­ri ja haas­tat­te­li­ja Sii­ri Mark­ka­nen

Vuo­den 2020 Ly­se­on päi­vää vie­tet­tiin To­tuus on tuol­la jos­sain -tee­man pa­ris­sa. Luo­kis­sa kat­sot­tiin en­ti­sen ly­se­o­lai­sen ja ny­kyi­sen tu­bet­ta­jan San­te­ri Hän­ni­sen vi­de­o­ter­veh­dys, seu­rat­tiin vuo­den ly­se­o­lai­sen Olli Seu­rin haas­tat­te­lua ja pu­het­ta, kes­kus­tel­tiin eri­lai­ses­ta vai­kut­ta­mi­ses­ta sekä luo­tiin omia mai­nok­sia tai tie­to­is­ku­ja. Tänä vuon­na vuo­den ly­se­o­lai­sen puhe jär­jes­tet­tiin vi­de­o­yh­tey­den kaut­ta.

Päi­vän tee­ma joh­dat­te­li lu­ki­o­lai­sia ajat­te­le­maan vai­ku­tuk­sen kei­no­ja var­sin­kin so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa ja mai­non­nas­sa. Opis­ke­li­joi­ta pyy­det­tiin etu­kä­teen poh­ti­maan it­seen­sä koh­dis­tu­nut­ta vai­kut­ta­mis­ta ja kes­kus­te­le­maan täs­tä ryh­mis­sä. Opis­ke­li­jat pää­si­vät luo­maan omia vai­kut­ta­via jul­kai­su­ja, esi­mer­kik­si mai­nok­sen tai vale­uu­ti­sen muo­dos­sa. Opis­ke­li­joi­den te­ke­mil­lä mai­nok­sil­la ja tie­to­is­kuil­la py­rit­tiin ot­ta­maan kan­taa päi­vän ai­hei­siin.

Ky­syim­me Mar­kus Lau­ri­sel­ta, 20B, hä­nen Ly­se­on päi­väs­tään.

Mi­ten päi­vä on su­ju­nut?

– Alus­sa oli vä­hän tyl­sää, mut­ta luo­kas­sa teh­tiin sit­ten haus­kem­pia jut­tu­ja. Päi­vän koho­koh­ta oli, kun voi­tin luok­ka­ni Ka­hoot-kil­pai­lun.

Mitä miel­tä olet päi­vän ai­hees­ta, to­tuu­des­ta ja vai­kut­ta­mi­ses­ta?

– On kyl­lä lu­ki­o­lai­sil­le ihan tär­keä aihe.

Olit­ko kuul­lut vuo­den ly­se­o­lai­ses­ta, Olli Seu­ris­ta ai­em­min, ja mitä miel­tä olit haas­tat­te­lus­ta?

– Ei ol­lut ai­em­min tut­tu hen­ki­lö. Oli ihan kiin­nos­ta­va haas­tat­te­lu.

Myös luo­kas­sa 19B kuu­lim­me po­si­tii­vis­ta pa­lau­tet­ta Ly­se­on päi­väs­tä, aihe on ol­lut kiin­nos­ta­va ja on ol­lut mu­ka­vaa, kun kou­lus­sa pää­see te­ke­mään jo­tain eri­lais­ta. Ja var­mas­ti hie­man eri­tyi­sem­pi päi­vä on ol­lut muil­le­kin erin­o­mai­nen alku syys­lo­maan.

Vuo­den ly­se­o­lai­nen Olli Seu­ri

Vuo­den ly­se­o­lai­nen vuo­si­mal­lia 2020 on Olli Seu­ri. Seu­ri val­mis­tui yli­op­pi­laak­si Kuo­pi­on Ly­se­os­ta vuon­na 2003. Lu­ki­on jäl­keen Seu­ri läh­ti opis­ke­le­maan his­to­ri­aa Tam­pe­reen yli­o­pis­toon. Hän on työs­ken­nel­lyt muun mu­as­sa toi­mit­ta­ja­na, yh­teis­kun­ta­tie­tei­li­jä­nä ja Yleis­ra­di­on juon­ta­ja­na. Hä­net on pal­kit­tu vuo­den 2017 par­haa­na jour­na­lis­ti­na Bon­nie­rin Suu­rel­la Jour­na­lis­ti­pal­kin­nol­la sekä 2019 Suo­men Kuva­leh­den jour­na­lis­ti­pal­kin­nol­la.

Haas­tat­te­lus­saan Seu­ri ker­toi lu­ki­o­ko­ke­muk­ses­taan ja opin­nois­taan. Seu­ri ker­toi oman lu­ki­o­ai­kan­sa ol­leen mel­ko kii­reis­tä, mut­ta toi­saal­ta an­ta­neen hä­nel­le ai­kaa kas­vaa ja et­siä omaa tie­tän­sä. Hän myös ja­koi vink­ke­jä ny­kyi­sil­le ly­se­o­lai­sil­le. Hän ke­hot­ti mei­tä py­sy­mään ute­li­ai­na ja seu­raa­maan omia kiin­nos­tuk­sem­me koh­tei­ta.

Ly­se­on päi­vä hui­pen­tui Seu­rin pi­tä­mään pu­hee­seen. Hä­nen ai­hee­naan oli Me­di­a­mai­se­man muu­tos omin sil­min. Hän vei mei­dät aika­ja­nal­la taak­se­päin ja ker­toi me­di­an muu­tok­ses­ta sekä ver­tai­li vai­kut­ta­mi­sen mah­dol­li­suuk­sia omas­sa nuo­ruu­des­saan ja nyky­päi­vä­nä.

(Anna Kel­lo­kos­ki ja Vil­ma Vii­ta­nen, 19B)

Luonnon monimuotoisuutta ja metsien monikäyttöä Kuopion Lyseossa

Ly­se­os­sa voi opis­kel­la luon­non­tut­ki­mus­ta ja met­sä­a­si­oi­ta moni­puo­li­ses­ti useil­la eri kurs­seil­la. Bi­o­lo­gi­an pe­rus­kurs­sien te­o­ri­a­o­pin­not sy­ven­ty­vät so­vel­ta­vil­la, käy­tän­nön­lä­hei­sil­lä kurs­seil­la, joi­den ai­ka­na tu­tus­tu­taan suo­ma­lai­siin eko­sys­tee­mei­hin ja nii­den la­jei­hin sekä teh­dään moni­puo­lis­ta maas­to­tut­ki­mus­ta ja opin­to­ret­kiä. Eliö­ko­ko­el­ma­kurs­sil­la (BI10), erä­kurs­sil­la (BI11) ja eko­lo­gi­an kent­tä­kurs­sil­la (BI13) ret­keil­lään lähi­luon­to­koh­teis­sa ja kan­sal­lis­puis­tois­sa. Luon­non­tun­te­mus, luon­nos­sa liik­ku­mi­sen tai­dot ja oma luon­to­suh­de sy­ve­ne­vät oma­koh­tais­ten ja elä­myk­sel­lis­ten luon­to­ko­ke­mus­ten kaut­ta, mikä li­sää myös laa­jem­pien luon­non­tie­teel­lis­ten il­mi­öi­den ja lain­a­lai­suuk­sien ym­mär­tä­mis­tä.

Vesi-, suo- ja met­sä­luon­to­amme tar­kas­tel­laan eri­tyi­ses­ti luon­non­moni­muo­toi­suu­den näkö­kul­mas­ta tut­ki­mal­la ja ha­vain­noi­mal­la elon­kir­joa sen eri ta­soil­la. Luon­non­moni­muo­toi­suus näyt­täy­tyy eko­sys­tee­mien ja luon­to­tyyp­pien moni­muo­toi­suu­te­na, eliö­yh­tei­sö­jen eli la­jis­ton run­sau­te­na sekä la­jien si­säi­se­nä ge­neet­ti­se­nä moni­muo­toi­suu­te­na ja elin­voi­mai­suu­te­na. Luon­non­moni­muo­toi­suus yllä­pi­tää elin­tär­kei­tä eko­sys­tee­mi­pal­ve­lui­ta ku­ten maa- ja vesi­elin­ym­pä­ris­tö­jen ai­nei­den kier­toa, hii­len­si­don­taa sekä pö­ly­tys­pal­ve­lui­ta. Näi­tä tar­vit­sem­me muun mu­as­sa ra­vin­non­tuo­tan­tom­me var­mis­ta­mi­sek­si. Luon­to tar­jo­aa meil­le myös mo­nia vir­kis­täy­ty­mis­mah­dol­li­suuk­sia ja ter­veys­vai­ku­tuk­sia, joi­ta tut­ki­taan nyt pal­jon meil­lä ja maa­il­mal­la. Eko­sys­tee­mien ja nii­den eliö­yh­tei­sö­jen tut­ki­mi­nen ja mer­ki­tyk­sen ym­mär­tä­mi­nen on eri­tyi­sen tär­ke­ää ai­ka­na, jol­loin mei­dän on rat­kais­ta­va il­mas­ton­muu­tok­sen, elin­ym­pä­ris­tö­jen saas­tu­mi­sen ja luon­to­ka­don kal­tai­sia haas­tei­ta.

Ly­se­os­sa to­teu­tet­tiin ku­lu­neel­la luku­kau­del­la en­sim­mäis­tä ker­taa myös uusi, moni­a­lai­nen Met­sien moni­käyt­tö -tee­ma­o­pin­to­kurs­si (TO1), jon­ka ai­ka­na suo­ma­lais­ta met­sää ja sen kes­tä­vää hyö­dyn­tä­mis­tä tut­ki­taan eri oppi­ai­nei­den näkö­kul­mas­ta. Met­sien moni­käyt­töä ja kult­tuu­ri­his­to­ri­al­lis­ta mer­ki­tys­tä tar­kas­tel­laan yh­teis­kun­ta­opin, his­to­ri­an, maan­tie­teen, bi­o­lo­gi­an, ke­mi­an, fy­sii­kan, ter­veys­tie­don ja kuva­tai­teen oppi­si­säl­löis­sä sekä moni­puo­li­sil­la opin­to­ret­kil­lä met­sä­alan yri­tyk­siin ja luon­to­koh­tei­siin.

Tee­ma­kurs­sil­la on tut­ki­va ja in­no­va­tii­vi­nen ote met­sään laa­ja-alai­se­na il­mi­ö­nä ja met­sis­tä saa­ta­viin uu­den suku­pol­ven tuot­tei­siin ja pal­ve­lui­hin. Kes­tä­vä ja moni­puo­li­nen met­sien hyö­dyn­tä­mi­nen on tär­keä osa suo­ma­lais­ta osaa­mis­ta nyt ja tu­le­vai­suu­des­sa. Met­sän pa­ris­ta löy­tyy laa­ja-alai­ses­ti mo­nia mie­len­kiin­toi­sia jat­ko-opin­to­mah­dol­li­suuk­sia ja työ­nä­ky­miä, ja tämä tee­ma­kurs­si kul­kee juu­ri näi­den alan ajan­koh­tais­ten ta­pah­tu­mien, tut­ki­muk­sen ja työn etu­rin­ta­mas­sa. Tee­ma­o­pin­to­jen to­teut­ta­mi­ses­sa teh­dään yh­teis­työ­tä Poh­jois-Sa­von alu­eel­lis­ten tut­ki­mus­lai­tos­ten, kor­ke­a­kou­lu­jen ja yri­tys­ten kans­sa. Si­säl­tö­jä suun­ni­tel­laan yh­des­sä Maa­seu­tu­am­mat­tiin ry:n kans­sa, joka myös koor­di­noi Bio­ta­lou­den mah­dol­li­suu­det ja luo­va yrit­tä­jyys -han­ket­ta. Ly­seo on mu­ka­na täs­sä Olvi-sää­ti­ön ra­hoit­ta­mas­sa hank­kees­sa yh­te­nä pi­lot­ti­kou­lu­na.

Meksikolainen tutkijavieras

Neu­ro­tie­teen toh­to­ri Mar­ce­la Cruz Ha­ces oli  ilo­nam­me kah­den vii­kon ajan mar­ras­kuus­sa 2020. Mar­ce­la elä­vöit­ti päi­vi­äm­me mm. pi­tä­mäl­lä zum­ba-tun­te­ja. Hän piti myös esi­tel­miä tut­ki­ja­nu­ras­tan sekä koti­maas­taan Mek­si­kos­ta.

Lyseon kässäpajassa langat jalostuvat sukiksi, jotka lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Ly­se­on käs­sä­ker­ho pe­rus­tet­tiin syk­syl­lä 2020 ja se ko­koon­tuu noin ker­ran kuu­kau­des­sa. Käs­sä­ker­hos­sa teh­dään eri­lai­sia käsi­töi­tä: jo­kai­nen voi itse va­li­ta mitä te­kee ja oh­jaa­ja aut­taa tar­vit­ta­es­sa. Käs­sä­ker­hoon voi tul­la opet­te­le­maan esi­mer­kik­si neu­lo­mis­ta tai virk­kaa­mis­ta ai­van al­keis­ta. Edis­ty­neem­mät voi­vat teh­dä omia käsi­töi­tään it­se­näi­ses­ti. Käs­sä­ker­hon yh­te­nä tar­koi­tuk­se­na on myös saa­da ins­pi­raa­ti­o­ta ja apua muil­ta kans­sa­käs­säi­li­jöil­tä.

Käs­sä­ker­ho­lai­set neu­loi­vat luku­vuon­na 2020-2021 mm. Nenä­päi­vä2021-suk­kia myy­tä­väk­si kou­lun Nenä­päi­vä-ta­pah­tu­maan. Käs­sä­ker­hos­sa neu­lot­tu­ja suk­kia lah­joi­tet­tiin myös Kys:aan sekä Pe­las­tus­ar­mei­jan jou­lu­pa­taan.

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2020-202112.5.2021