Opiskelijakunta
Opiskelijakunnan hallitus jatkoi toimintaansa syksyllä lähiopetuksessa, kuitenkin vielä normaalista poikkeavissa olosuhteissa. Noora Rossinen aloitti hallituksen puheenjohtajana ja toimintaa ohjasivat opettajat Miika Raudaskoski ja Kari Hoffren. Hallitus jatkoi viikoittaisia kokouksia.
Hallitus esittäytyi uusille ykkösille heti alkusyksystä ja kertoi samalla toiminnastaan. Hallitus järjesti perinteisesti yleiskokouksen, johon osallistuivat myös jo tulevan hallituksen jäsenet ja luokkien vastuuhenkilöt. Antti Kemppiselle ostettiin pelipaita osoituksena erinomaisesta työstä Lyseon oppilaskuntatoiminnan hyväksi.
Tammikuussa järjestettiin järjestäytymiskokous, jossa jaettiin uusien hallituslaisten vastuualueet ja tehtävät. Hallituksessa on nyt kahdeksan uutta ja yksi vanha jäsen. Uusi puheenjohtaja valittiin koko koulun äänestyksellä ja julistettiin aikaisemmin joulujuhlassa ”Yhdysvaltojen politiikasta” kertovassa näytelmässä.
Keväällä koronarajoitukset vaikeuttivat vielä toimintaa, mutta silti hallitus pyrki järjestämään erilaisia tapahtumia piristämään arkea. Ystävänpäiväviikolla oli teemapukeutumista ja perinteinen korttilaatikko. Helmikuussa pidettiin myös yhteyttä muiden lukioiden hallituksiin ja jatkettiin hallituksen perehdyttämisiä. Vappua juhlittiin ”hauskin hattu” -kilpailun merkeissä ja luotiin hallitukselle oma Instagram-tili. Toukokuussa hallitus sai lahjoituksena opettajilta jääkaapin Lyseon opiskelijoiden käyttöön.
Toukokuun lopussa opiskelijakunnan hallitus jakoi perinteisen ”Lyseon henki” -stipendin ja osallistui viimeisen palautepäivän kunniaksi järjestettävän grillijuhlan jäätelöiden hankintaan.
(Teskti: Iida Paavilainen, OPKH:n sihteeri)
Ryhmien vastuuhenkilöt
Syyslukukaudella nimettiin joka ryhmästä kaksi vastuuhenkilöä. He muodostavat yhdessä rehtorin ja apulaisrehtorien kanssa työryhmän, joka toimii linkkinä opiskelijoiden ja koulun hallinnon välillä. Työryhmä kokoontuu kerran jaksossa keskustelemaan ajankohtaisista asioista. Ennen tätä tapaamista vastuuhenkilöt kysyvät omissa ryhmissään opiskeljoiden kuulumisia ja palaverin jälkeen välittävät yhteiset terveiset oman ryhmänsä jäsenille.
Työryhmä kokoontui lukuvuoden aikana viisi kertaa: osa jäsenistä oli läsnä lähitapaamisessa Lyseolla ja osa osallistui etänä Teamsin välityksellä. Ryhmien vastuuhenkilöt olivat mukana myös keskustakampukseen liittyvässä opiskelijakuntien kuulemistilaisuudessa 12.4.2021.
Tapaamisissa keskusteltiin opiskelijoiden ajankohtaisista kuulumisista ja koulun viihtyisyyteen liittyvistä asioista. Lisäksi opiskelijat antoivat palautetta teemaviikkokokeilusta, tuntikiertokaavion uudistamisesta sekä ottivat kantaa LOPS2021 toimintakulttuuria koskevaan kokonaisuuteen ja keskustakampukseen liittyviin suunnitelmiin. He myös esittivät toiveita kertauspajojen aiheista.
Keskustelu ryhmässä oli erittäin innokasta ja rakentavaa.
Markkinointitiimi
Markkinointitiimiin lukuvuonna 2020-2021 kuuluivat rehtorin lisäksi apulaisrehtori Paavo Heiskanen, opinto-ohjaajat Miika Raudaskoski ja Pauliina Pöntinen, IB-koordinaattori Suvi Tirkkonen ja opettajat Ulla Karhunen ja Jutta Raatikainen sekä opiskelijakunnan hallituksen edustajat.
Perinteisiä avoimia ovia peruskoulun päättäviä opiskelijoita varten ei voitu syksyllä järjestää. Markkinointitiimi suunnittelija korvaavaa markkinointia someen ja koulun kotisivuille. Opiskelijat tekivät markkinointitiimin ohjauksessa innostavan markkinointivideon, jota käytettiin laajasti hyödyksi Lyseon markkinoinnissa (https://youtu.be/LFFwOiCYLHo). Lisäksi IB-opiskelijat toteuttivat IB-linjan esittelyvideon (https://youtu.be/GiMQNSrvvMw), ja opot ja tuutorit videon, jolla he vastailivat yhdeksäsluokkalaisten lähettämiin kysymyksiin. Markkinointivideoiden lisäksi julkaistiin yhdeksän Lyseon alumnin tervehdystä hakijoille. Hakijoiden ja huoltajien ilta toteutettiin tällä kertaa etänä. Yhteisen osuuden jälkeen rehtori ja tuutorit esittelivät Lyseon lukiota ja vastailivat huoltajien ja hakijoiden kysymyksiin. IB-linjasta järjestettiin erikseen tiedotustilaisuus hakijoille ja huoltajille.
Markkinointitiimi päivitti Lyseon osalta Hae lukioon -oppaan tekstit ja kuvat. Lyseon nettisivujen sisällöstä on vastannut koko markkinointitiimi ja sivujen teknisen päivittämisen on hoitanut Paavo Heiskanen. Lyseon innokkaat tutorit yhdessä opinto-ohjaajien ja IB-koordinaattorin kanssa järjestivät etäyhteydellä monia Lyseon esittelyjä Kuopion seutualueen peruskouluilla. Toiminta sosiaalisessa mediassa tunnuksella @kuopionlyseo on jatkunut aktiivisena Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Erityisesti yhteishaun aikaan panostettiin säännölliseen näkyvyyteen Lyseon somekanavilla.
Mainosmateriaalien osalta Lyseon huppareita tilattiin lisää myytäväksi. Vanhempainyhdistys on edelleen tuottanut myyntiin Lyseon omia villasukkia. Muun muassa vuoden lyseolainen Olli Seuri sai syksyllä Lyseo-hupparin ja Lyseo-villasukat.
Kestävän kehityksen edistämistyö ja ympäristökasvatus Lyseossa
Lukio-opetuksen arvoperusteissa todetaan, että ”Lukio-opetuksessa ymmärretään kestävän elämäntavan ja ekososiaalisen sivistyksen välttämättömyys sekä rakennetaan osaamisperustaa ympäristön ja kansalaisten hyvinvointia edistävälle taloudelle. Opiskelija ymmärtää oman toimintansa ja globaalin vastuun merkityksen luonnonvarojen kestävässä käytössä, ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden säilyttämisessä. Lukio-opetus kannustaa kansainväliseen yhteistyöhön ja maailmankansalaisuuteen YK:n kehitystavoitteiden suunnassa.” Tätä työtä edistämään Lyseossa on syksyllä 2018 perustettu ympäristötiimi, joka kehittää osallistavaa kestävän kehityksen toimintaa kouluyhteisössämme. Ympäristötiimin toiminnassa on mukana opettajia ja opiskelijoita. Opiskelijoiden aktivointi ja osallistaminen on tärkeä osa toimintaa ja edistää aktiivista kansalaisuutta. Ympäristötiimi tekee tiivistä yhteistyötä kouluyhteisömme eri sidosryhmien kuten keittiöhenkilökunnan ja siistijöiden kanssa sekä kunnan ympäristöpalveluiden kanssa osana ekotukitoimintaa.
Lyseon kestävän kehityksen työssä otetaan huomioon kaikki sen osa-alueet, eli ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen ulottuvuus. YK:n globaalin Agenda 2030 –toimintaohjelman tavoitteet vaikuttavat vahvasti paikallisen kestävän kehityksen työn taustalla, ja niiden määrittelemiä teemoja ja toimia pidetäänkin esillä ja pyritään vakiinnuttamaan yhteisössämme. Ympäristötiimin toimesta Lyseoon on luotu tehokas jätteiden, tai oikeammin kiertotalousraaka-aineiden lajittelukäytäntö, jossa kaikki uusiokäyttöön menevät jätejakeet pyritään kierrättämään tehokkaasti. Tehokkaan jätteiden lajittelun ja ruokahävikin vähentämisen merkitystä pidetään esillä jatkuvasti, ja Lyseon kestävän kehityksen käytänteistä ja ympäristötiimin toiminnasta tiedotetaan opiskelijoille lukuvuoden alussa ja säännöllisesti lukuvuoden aikana. Ympäristötiimin toiminnan tehostamiseksi on tämän lukuvuoden aikana laadittu Lyseon ympäristökasvatusmalli, jonka käyttöönottaminen tekee kestävän kehityksen työstä systemaattisempaa ja vaikuttavampaa. Lyseon ympäristökasvatusmallia on esitelty kunnan ekotukihenkilökoulutuksissa, ja se löytyy myös kaupungin sisäisestä verkosta ja on muiden koulujen ja yksiköiden hyödynnettävissä.
Lyseon ympäristötiimin opettajajäsenet toimivat Kuopion kaupungin ekotukihenkilöinä, ja Lyseo kaupungin Viksu-yksikkönä tekee aktiivista yhteistyötä kuntatason kestävää kehitystä edistävien tahojen kanssa.
Juhlatiimi
Syksyllä 2020 juhlatiimin toiminta käynnistyi keväältä siirrettyjen ylioppilasjuhlan ja IB-juhlan suunnittelun ja toteuttamisen merkeissä. Juhlia vietettiin lauantaina 29.8.2020. Tämän jälkeen juhlatiimi keskittyi Lyseon päivän suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Lyseon päivää vietettiin perjantaina 9.10.2020 teemalla ”Totuus on tuolla jossain”. Päivän aikana opiskelijat pohtivat muun muassa seuraavia kysymyksiä: Kuka tai mikä määrittelee sen, miten katsomme maailmaa ja millainen maailmankuvastamme rakentuu? Kenen sanaan luotamme, kenen mielipiteet ohjaavat ajatteluamme? Osaammeko erottaa oikean tiedon vastaanottamastamme informaatiotulvasta? Millainen merkitys sosiaalisen median sisällöillä on omaan toimintaamme, mielipiteisiimme ja ajatteluumme? Pohdintojen pohjalta opiskelijat toteuttivat ryhmätyönä mainoksen tai tietoisku, joka kannusti havaitsemaan ympärillä olevia vaikutuspyrkimyksiä.
Perinteiseen tapaan lyseon päivässä julkistettiin vuoden lyseolainen: toimittaja, journalismin tutkija Olli Seuri. Koronatilanteen vuoksi vuoden lyseolainen osallistui Lyseon päivään etäyhteyden välityksellä. Hän kertoi lyseolaisille muistojaan Lyseosta sekä urapolustaan Lyseo-vuosien jälkeen. Lyseon päivä päättyi Olli Seurin puheenvuoroon aiheesta ”Totuus on tuolla jossain” – mediamaiseman muutos omin silmin.
Loppuvuodesta 2020 juhlatiimi osallistui joulukuusen valojen sytyttäjäisten, itsenäisyysjuhlan ja syksyn lakkiaisten sekä joulujuhlan suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Koronatilanteesta johtuen kevätkaudella juhlatiimin työpanosta tarvittiin ainoastaan grillijuhlan, kevätjuhlan ja lakkiaisten järjestelyihin.
Tiimin jäseninä ovat olleet lukuvuonna 2020–2021 Minna Aalto, Antti Kemppinen, Päivi Kiiski, Samuli Laitinen, Touko Raatikainen, Miika Raudaskoski ja Miia-Maarit Saarelainen. Tiimin opiskelijajäseninä ovat olleet syyslukukaudella Carmen Pennanen (18E) ja Noora Rossinen (18E).
Digitukitiimi
Lukuvuonna 2020-2021 Digitukitiimin jäseninä olivat AT-vastaavat Paavo Heiskanen, Kimmo Leivo, Jutta Raatikainen ja Miia-Maarit Saarelainen sekä opettajat Kari Hoffren, Mikko Karttunen, Jutta Mäkisalo ja Antti Savinainen. Digitukitiimin tehtävänä on tukea opettajia heidän opetustyössään kohtaamien digitaalisten haasteiden ratkaisemisessa.
Lukuvuoden aikana tiimin jäsenet ovat auttaneet opettajia erilaisten digitaalisten ympäristöjen käyttöönotossa ja käytössä. Tiimi on huolehtinut Abitti-kokeiden käynnistämisistä ja päättämisestä niin päättöviikkojen aikana kuin myös niiden ulkopuolella.
Pedagoginen tiimi
Lyseon pedagogiseen tiimiin kuuluivat lukuvuonna 2020-2021 rehtori Samuli Laitinen, apulaisrehtorit Päivi Kiiski ja Paavo Heiskanen, IB-koordinaattori Suvi Tirkkonen, opinto-ohjaaja Pauliina Pöntinen sekä opettajat Jutta Mäkisalo, Antti Savinainen, Mikko Karttunen ja Juho Oikarinen. Mäkisalo, Savinainen ja Karttunen toimivat lukuvuoden aikana myös Kuopion paikallisen LOPS-työn koulukohtaisina LOPS-agentteina.
Pedagogisen tiimin tehtävänä on kehittää oppimiseen ja opettamiseen liittyviä käytänteitä sekä suunnitella koulun yleistä toimintaa yhdessä johtotiimin kanssa. Pedagoginen tiimi kokoontui lukuvuoden 2020-2021 aikana poikkeuksellisesti vain kolme kertaa.
Pedagoginen tiimi suunnitteli lukuvuoden aikana mm. Lyseon ryhmänohjauskäytänteiden kehittämistä sekä koulukohtaista LOPS2021-työtä. Lisäksi tiimin kokouksissa suunniteltiin myös lukuvuoden koulukohtaisena painopisteenä olleen pedagogisen hyvinvoinnin parissa tehtävää työtä.
Lukuvuoden viimeisessä kokouksessaan pedagoginen tiimi suunnitteli tulevan lukuvuoden painopistealueiden, ryhmänohjaustoiminnan ja opiskelutaitojen ja -valmiuksien parissa tehtävää työtä opettajainkokouksessa ja opiskelijakyselyissä esille nousseiden teemojen pohjalta.
Opiskeluhuolto
Lyseon yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontui lukuvuonna 2020-2021 kolme kertaa. Opiskeluhuoltoryhmän puheenjohtajana toimi rehtori Samuli Laitinen. Ryhmään kuuluivat tänä lukuvuonna apulaisrehtorit Päivi Kiiski ja Paavo Heiskanen, opinto-ohjaajat Pauliina Pöntinen ja Miika Raudaskoski, erityisopettaja Karoliina Snellman, psykologi Tarja Rouhiainen, kuraattori Piia Kuusela ja terveydenhoitaja Arja Manninen. Opettajajäseninä olivat Aino Apilo, Juho Oikarinen ja Suvi Tirkkonen, opiskelijakunnan edustajina toimi syyslukukaudella Noora Rossinen ja kevätlukukaudella Kaarna Kontulainen ja Atte Kivipato. Lisäksi joulukuun kokoukseen osallistui psykologi Tuulia Nicholls ja toukokuun kokoukseen kuraattori Sanna Pärssinen.
Lukuvuoteen lähdettiin kevään pidemmän etäopiskelujakson jälkeen ja ensimmäisessä kokouksessa (31.8.2020) pohdittiin, millaisia havaintoja keväältä oli tehty sekä miten niitä pitäisi huomioida lukuvuoden suunnittelussa. Opiskeluhuoltotyön näkökulmasta keskeiset haasteet liittyivät yhteisöllisten tapahtuminen puutteeseen, uupumiseen, keskittymisvaikeuksien ja ahdistuneisuuden lisääntymiseen. Lukuvuoden aikana opiskeltiin kolme viikkoa etänä ylioppilaskirjoitusten aikaan, mikä heijastui jonkin verran kevään suorituksiin. Etäjaksoilta kertyi hieman normaalia enemmän rästisuorituksia.
Lukuvuoden painopisteenä Lyseossa oli pedagoginen hyvinvointi. Opettajille järjestettiin aiheesta etäluento, lisäsi lukuvuoden aikana pyrittiin kehittämään i-klubi ja rästipaja-toimintaa keskeneräisten suoritusten edistämiseksi. Opiskelijoiden osallistuminen tarjottuihin tukimuotoihin oli kuitenkin vaihtelevaa.
Lukuvuoden aikana opiskeluhuoltoryhmä kommentoi osana LOPS2021-prosessia uutta opiskeluhuoltosuunnitelmaa, jonka laadintaan Lyseon edustajana osallistui Miika Raudaskoski. Joulukuussa vastattiin Opetus- ja kulttuuriministeriön lukiokyselyyn, jossa selvitettiin koronan vaikutuksia. Toukokuun kokouksessa käytiin läpi vuositasoittaisia kyselyitä.
Lukuvuoden aikana koronatuella on saatu lisää kuraattori- ja psykologiresurssia, joka on näkynyt erityisesti yksilötyön puolella. Lisäresursseilla on voitu vastata Lyseonkin osalta kasvaneeseen kysyntään. Yhteisöllistä työtä pyrittiin myös vahvistamaan. Tuulia piti etäyhteyksien abeille tietoiskun stressinhallinnasta ennen yo-kirjoituksia ja arjen hallinnasta ykkösille. Syyslukukaudella Piia piti ykkösten opokurssilla oppitunnin elämänhallinasta ja abien opokurssilla puolestaan yhdessä Miikan kanssa oma talous -tunnit. Kuraattori ja psykologi olivat tavattavissa myös koululla joinain päivinä viikosta.
Koronatilanteen vuoksi yhteisiä salitilaisuuksia ei voitu järjestää, joten Tyttöjen talon kanssa suunniteltu tilaisuus seksuaalisesta häirinnästä siirtyi lukuvuodelle 2021-2022.
(Teksti: Miika Raudaskoski)
Opettajien työhyvinvointi
Tyhy-parina oli lukuvuonna 2020-2021 Jutta Mäkisalo ja Suvi Tirkkonen.
Lukuvuoden alussa tyhy-pari laati työhyvinvoinnin vuosikellon. Tarkoituksena oli tarjota erilaisia aktiviteettejä pitkin vuotta, jotta jokaiselle löytyisi mieluista toimintaa.
Elokuussa tutustuimme Victor Barsokevichin museossa Meeri Koutaniemen kuratoimaan valokuvanäyttelyyn. Teimme heti alkusyksystä myös reippailuretken Pilppaan. Lyseo tuki rahallisesti Kuopion Taidelukio Lumitilla järjestettyä opettajien pilatesta koko lukuvuoden ajan. Halukkaille järjestettiin kuntosaliohjausta.
Työhyvinvointia kohennettiin järjestämällä ensimmäisen jakson kaatajaiset eli kokoonnuimme yhteiselle illalliselle ravintola Kummisetään lokakuun alussa. Pikkujouluja vietettiin Lyseon tiloissa joulukuun alussa.
Veikkaus-porukka veti mukaansa suurimman osan Lyseon opettajista. Emme tosin päässeet vielä voitolle lukuvuoden mittaan. Opettajainhuoneessa virkistystä välitunteihin toivat esimerkiksi palapelit.
Jaksokokousten yhteydessä pidimme porinatuokiota, missä keskusteltiin mieltä askarruttavista asioista ja tehtiin ehdotuksia koulun toiminnan parantamiseksi.
OAMK:n kouluttaja Sanna Wenström piti etäluennon aiheesta, kuinka omien vahvuuksien tunteminen ja niiden hyödyntäminen omassa työssä edistää työhyvinvointia.
Opettajia kannustettiin ottamaan osaa taas keväällä 2021 pyöräily – ja kävelykisoihin. Keväinen kuohari ja valkoviini-tasting järjestettiin huhtikuussa. Toukokuussa tehtiin reippailu- ja makkaranpaistoretki laavulle.
Johtotiimi
Lyseon johtotiimiin kuuluivat lukuvuonna 2020-2021 rehtori Samuli Laitinen, apulaisrehtorit Päivi Kiiski ja Paavo Heiskanen sekä opinto-ohjaajat Pauliina Pöntinen ja Miika Raudaskoski. IB-koordinaattori Suvi Tirkkonen osallistui johtotiimin työskentelyyn tarvittaessa.
Johtotiimin tehtävänä on valmistella koulun toimintaan liittyviä asioita päivittäiseen arkeen kuuluvista käytännön toimista aina laajojen, pitkäkestoisten prosessien valmisteluun ja jalkauttamiseen. Johtotiimin toiminnan taustalla on lukuvuosittain päivitettävä Lyseon hallinnon työnjako. Johtotiimi kokoontui lukuvuoden aikana 42 kertaa. Johtotiimin jäsenistä apulaisrehtorit ja rehtori osallistuivat lisäksi Suomen rehtorit ry:n järjestämään Vastuullista johtamista yhdessä -koulutuskokonaisuuteen, joka päättyi lukuvuoden aluksi syksyllä 2020.
Lukuvuonna 2020-2021 johtotiimiä työllistivät niin Kuopion lukioiden paikallinen LOPS2021-prosessi, oppivelvollisuuslain muutos ja siihen liittyvä toisen asteen koulutuksen maksuttomuus sekä Kuopioon suunniteltu kahden lukiokampuksen malli. Toinen Kuopion lukiokampuksista rakentuu keskustaan Lyseon ja taidelukio Lumitin ympärille. Ensimmäinen konkreettinen askel kohti kahta kampusta on Lyseon ja Lumitin hallinnollinen yhdistyminen 1.8.2021 alkaen.
Vanhempainyhdistys
Kuopion Lyseon lukion vanhempainyhdistys ry. on jatkanut edelleen työtä kodin ja koulun välisen yhteistyön ylläpitäjänä ja kehittäjänä. Olemme Kuopion alueella ainoa lukion vanhempainyhdistys ja toimintaa on ollut jo yli 20 vuoden ajan. Vanhempainyhdistyksen hallitukseen kuuluvat vanhemmat edustavat eri vuositasoilla opiskelevia nuoria sekä kansalliselta että IB-linjalta.
Vanhempainyhdistys on toiminut aktiivisesti koronapandemiasta huolimatta. Olemme saaneet uusia jäseniä hallitukseen. Hallitus on kokoontunut säännöllisesti ja sääntömääräiset syys- ja kevätkokoukset on saatu pidettyä.
Vanhempainyhdistys on tukenut ja kannustanut opiskelijoita myöntämällä kannustusstipendit syksyn 2020 ylioppilaille sekä hyvän toveruuden stipendit 2. vuositason opiskelijoille keväällä 2021.Vanhempainyhdistys järjesti myös kyselyn abiturienteille keväällä 2021 heidän toiveistaan yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Vanhempainyhdistys ei ole voinut toteuttaa varojenkeruuta koronapandemiasta johtuen esimerkiksi kahvituksia järjestämällä, mutta olemme ideoineet luonto- ja ympäristöteemaan, yhteisöllisyyden lisäämiseen sekä työelämäyhteistyöhön liittyviä hankkeita ja varojen keruuta pandemian jälkeistä aikaa ajatellen.
(Teksti: Ulla Karhunen)
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2020-202112.5.2021