Toimintaa ja tapahtumia 2018-2019

IB-linja

IB-lin­jan itse­ar­vi­oin­ti saa­tiin pää­tök­seen loka­kuus­sa 2018. IBO oli tyy­ty­väi­nen kou­lun toi­min­taan. IBO edel­lyt­tää itse­ar­vi­oin­tia joka vii­des vuo­si.

Ope­tus­ta ja op­pi­mis­ta on yri­tet­ty edel­leen muo­ka­ta niin, että opis­ke­li­joil­la oli­si usein mah­dol­li­suus tut­kia itse, kom­mu­ni­koi­da ja teh­dä töi­tä yh­des­sä mui­den kans­sa. Ar­vi­oin­nis­sa on pai­no­tet­tu for­ma­tii­vi­sen ar­vi­oin­nin tuo­mis­ta sum­ma­tii­vi­sen rin­nal­le. ATL (app­ro­ac­hes to te­ac­hing and le­ar­ning) on tul­lut tu­tuk­si, ja opet­ta­jat pe­reh­tyi­vät myös uu­den EE:n (Ex­ten­ded Es­say) mu­ka­naan tuo­miin muu­tok­siin. Ke­vääl­lä 2019 opet­ta­jia oli EE:n, ma­te­ma­tii­kan, äi­din­kie­len ja eng­lan­nin kou­lu­tuk­ses­sa Es­poos­sa.

Tutortoiminta

En­sim­mäi­sen vuo­si­ta­son opis­ke­li­joi­den ryh­mäy­ty­mis­tä, lu­kio-opin­to­jen aloit­ta­mis­ta, kou­lus­sa viih­ty­mis­tä ja kou­lun mark­ki­noin­ti­työ­tä on osal­taan tu­et­tu tu­tor­toi­min­nal­la. Toi­sen ja kol­man­nen vuo­den opis­ke­li­jois­ta va­li­tut tu­to­rit toi­mi­vat lu­ki­os­sa aloit­ta­vien opis­ke­li­joi­den ver­tais­oh­jaa­ji­na ja ovat aut­ta­neet hei­tä kurs­si­va­lin­nois­sa, vie­rail­leet hei­dän opo­tun­neil­laan sekä jär­jes­tä­neet kou­lus­sam­me eri­lai­sia yh­tei­söl­li­syyt­tä li­sää­viä ta­pah­tu­mia ja tem­pauk­sia osin yh­des­sä opis­ke­li­ja­kun­nan hal­li­tuk­sen kans­sa. Kul­le­kin yk­kös­ten ryh­mäl­le on ni­met­ty omat oma­tu­to­rit, joi­den kans­sa he ta­pa­si­vat syk­syn mit­taan pie­nem­mis­sä po­ru­kois­sa kah­den en­sim­mäi­sen jak­son ajan. Tu­to­rit ovat mu­ka­na esi­mer­kik­si kon­tak­ti-il­lan ja ys­tä­vän­päi­vä­tem­pauk­sen jär­jes­tä­mi­ses­sä. Muu­ta­ma tu­to­reis­ta oli mu­ka­na to­teut­ta­mas­sa Ly­se­on Han­gOut-ryh­mää 1.-3. jak­sois­sa; ryh­män ta­voit­tee­na oli osal­taan tu­kea lu­ki­o­lais­ten tu­tus­tu­mis­ta toi­siin­sa ja tu­tus­tut­taa hei­tä myös eri­lai­siin har­ras­tus­mah­dol­li­suuk­siin.

Tu­to­rei­ta on ol­lut luku­vuon­na 2018-19 mu­ka­na toi­min­nas­sa noin kol­me­kym­men­tä. Hei­dän kans­saan on ol­lut tu­tor­ko­kouk­sia ja kou­lu­tuk­sia use­am­man ker­ran luku­vuo­den ai­ka­na, liit­ty­en hei­dän teh­tä­viin­sä avoi­mis­sa ovis­sa, ylä­kou­lu­vie­rai­luil­la ja kurs­si­va­lin­nois­sa.

Sigma 

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­ki­on luon­nontie­teel­li­nen seu­ra Sig­ma on jat­ka­nut luku­vuon­na 2018-2019 ak­tii­vis­ta toi­min­taan­sa. Sig­man toi­min­taa joh­taa use­am­man opis­ke­li­jan ja kah­den opet­ta­jan muo­dos­ta­ma hal­li­tus. Hal­li­tuk­sen pu­heen­joh­ta­ja­na vuo­si­ko­kouk­seen saak­ka toi­mi opis­ke­li­ja Eevi Pa­ja­la ja sen jäl­keen opis­ke­li­ja Iida Smo­lan­der. Toi­min­nan jat­ku­vuu­des­ta vas­taa toi­min­nan­joh­ta­ja, leh­to­ri Paa­vo Heis­ka­nen sekä ak­tii­vi­ses­ti toi­min­nas­sa mu­ka­na ole­va leh­to­ri Miia-Maa­rit Saa­re­lai­nen.  

Tär­keim­pä­nä toi­min­ta­muo­to­na on edel­leen ma­te­ma­tii­kan opin­to­jen tu­ke­mi­nen Long Les­son -ta­pah­tu­mien avul­la. Long Les­son jär­jes­tet­tiin jo­kai­sen jak­son päät­teek­si juu­ri en­nen päät­tö­viik­koa lau­an­tai­päi­vä­nä. Opet­ta­ji­na toi­mi run­sas­lu­kui­nen jouk­ko Ly­se­on alum­ne­ja, jot­ka opis­ke­le­vat ma­te­maat­ti­sia ai­nei­ta yli­o­pis­tos­sa. Toi­min­ta an­taa mah­dol­li­suu­den yli­o­pis­to-opis­ke­li­joil­le tu­tus­tua sii­hen, mi­ten lu­ki­on arki on muut­tu­nut hei­dän yli­op­pi­laak­si val­mis­tu­mi­sen­sa jäl­keen. Ja en­nen kaik­kea ny­kyisillä lu­ki­o­lai­sil­la on oiva mah­dol­li­suus pääs­tä kes­kus­te­le­maan yli­o­pis­tos­sa ma­te­maat­ti­sia ai­nei­ta opis­ke­le­vien nuorten kans­sa sii­tä, mil­lais­ta on opis­kel­la esi­mer­kik­si ma­te­ma­tiik­kaa tai te­o­reet­tis­ta fy­siik­kaa.  IB-puo­len ope­tuk­ses­ta ovat vas­tan­neet pää­osin IB1-vuo­den opis­ke­li­jat osa­na CAS-oh­jel­maan­sa. 

Jou­lu­kuus­sa vie­tet­tiin pe­rin­tei­seen ta­paan pik­ku­jou­lu­ja Can­ton Hin -ra­vin­to­las­sa. Ta­pah­tu­maa tuki Poh­jois-Sa­von Osuus­pank­ki. Luku­vuo­den päät­teek­si Sig­ma ja­koi jäl­leen in­nok­kail­le ma­te­maat­tis­ten ai­nei­den opis­ke­li­joil­le sti­pen­de­jä yli 500 eu­ron ar­vos­ta sekä kak­si Sa­no­ma Pron lah­joit­ta­maa oppi­kir­ja­sti­pen­diä. 

Joogakerho

Ly­se­os­sa toi­mi tä­män luku­vuo­den ajan joo­ga­ker­ho. Ko­koon­nuim­me ker­ran vii­kos­sa tiis­tai­sin klo 16-17 lu­kuun ot­ta­mat­ta yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten ai­kaa ja päät­tö­viik­ko­ja. Ko­koon­tu­mi­sia oli yh­teen­sä 22 syk­syn ja ke­vään ai­ka­na. Mu­kaan joo­gaa­maan il­moit­tau­tui 20 opis­ke­li­jaa ja li­säk­si 7 opet­ta­jaa osal­lis­tui ker­hon toi­min­taan. Ker­ral­laan oli mu­ka­na opis­ke­li­joi­ta ja opet­ta­jia kes­ki­mää­rin 8-12 hen­keä.

IB:llä opis­ke­le­vat joo­ga­ker­ho­lai­set sai­vat it­sel­le CAS-opin­to­ja ja kan­sal­li­sen lu­ki­on puo­lel­la oli mah­dol­lis­ta suo­rit­taa joo­ga­kurs­si. Opet­ta­jil­le joo­ga oli osa­na Ly­se­on TYHY-toi­min­taa. Joo­ga­oh­jel­mis­ta vas­ta­si lii­kun­nan­o­pet­ta­ja Mar­ja Meur­man.

Taidematka Helsinkiin

Tou­ko­kuus­sa 2019 to­teu­tui Kuo­pi­on lu­ki­oi­den yh­tei­nen tai­de­mat­ka Hel­sin­kiin. Run­sas vii­si­kym­men­tä kuva­tai­tees­ta ja alan opin­nois­ta kiin­nos­tu­nei­ta opis­ke­li­joi­ta oli kol­men kuva­tai­teen opet­ta­jan kans­sa kah­den päi­vän mat­kal­la.

Oh­jel­maan kuu­lui ark­ki­teh­tuu­ri­koh­tei­ta (Oodi, Se­naa­tin­tori), nyky­tai­teen mu­seo Ki­as­ma ja sen in­ter­ak­tii­vi­nen näyt­te­ly­anti sekä oma­va­lin­tai­ses­ti jo­kin muu tai­de­mu­seo (mm. Ate­neum, HAM). Amos Re­xis­sä pää­sim­me tu­tus­tu­maan Mag­rit­ten te­ok­siin sekä elä­mään ja ko­ke­maan uu­den mu­se­on ark­ki­teh­tuu­ria.

Läh­tö­päi­vä­nä kä­vim­me Aal­to-yli­o­pis­tos­sa Ota­nie­mes­sä, jos­sa meil­le esi­tel­tiin kam­puk­sen ark­ki­teh­tuu­ria ja saim­me pe­reh­dy­tyk­sen eri opin­to­vaih­to­eh­toi­hin. Tai­teen ja suun­nit­te­lun ti­lois­sa tu­tus­tuim­me pai­kan uu­sim­paan ra­ken­nuk­seen ja sen toi­min­taan (Väre-ra­ken­nus) ja op­pi­mis­kes­kuk­ses­sa osal­lis­tuim­me oh­jat­tuun työ­pa­jaan.

Mat­ka oli täs­sä muo­dos­sa en­sim­mäi­nen laa­tu­aan ja po­si­tii­vi­ses­ta pa­laut­tees­ta pää­tel­len tai­de­mat­kal­le on jat­kos­sa­kin kiin­nos­tus­ta.

Uusi biologian kenttäkurssi menee metsään!

Ly­se­on kurs­si­tar­jot­ti­meen tuli tänä ke­vää­nä va­lit­ta­vak­si uusi bi­o­lo­gi­an kent­tä­kurs­si, jon­ka op­pi­mis­ko­ko­nai­suuk­sis­sa tar­kas­tel­laan tär­kei­tä ja ajan­koh­tai­sia eko­lo­gi­an alan ym­pä­ris­tö­ky­sy­myk­siä ku­ten luon­non­moni­muo­toi­suu­den vä­he­ne­mis­tä ja sen suo­je­lu­pyr­ki­myk­siä sekä teh­dään maas­to­tut­ki­mus­ta moni­puo­li­sis­sa luon­non­ym­pä­ris­töis­sä. Uu­den kurs­sin si­säl­löt täy­den­tä­vät ja sy­ven­tä­vät te­o­ri­a­kurs­seil­la opit­tua ja tar­jo­a­vat myös mah­dol­li­suu­den tu­tus­tua eko­lo­gi­an alan tut­ki­muk­seen ja am­mat­tei­hin. Kurs­sil­la teh­dään yh­teis­työ­tä kun­nan ym­pä­ris­tö­vi­ran­o­mais­ten, luon­to­har­ras­ta­jien ja luon­non­tie­teel­li­sen mu­se­on kans­sa.

Tänä ke­vää­nä pe­reh­dyim­me tuo­rei­siin luon­non moni­muo­toi­suu­den ti­laa kä­sit­te­le­viin ra­port­tei­hin sekä la­jien ja elin­ym­pä­ris­tö­jen maas­to­in­ven­toin­tei­hin am­mat­ti­bi­o­lo­gien joh­dol­la. Ker­ta­sim­me kurs­sil­la Suo­men la­jis­toa ja ha­vain­noim­me la­je­ja maas­to­ret­kil­lä. Vah­va la­jin­tun­te­mus on edel­ly­tys eko­lo­gi­sen tut­ki­muk­sen te­ke­mi­sel­le, luon­non moni­muo­toi­suu­den ha­vait­se­mi­sel­le omas­sa lähi­ym­pä­ris­tös­sä ja se ri­kas­tut­taa ret­kei­lyä va­paa-ajal­la­kin!

Uu­den op­pi­mi­sen li­säk­si an­toi­saa kurs­sil­la oli is­tus­kel­la nuo­ti­on ym­pä­ril­lä ja kes­kus­tel­la luon­non mer­ki­tyk­ses­tä ja ar­vos­ta itse kul­le­kin. Luon­nos­sa sie­lu ja ruu­mis le­pää.

Lyseon päivä

Ly­se­on päi­vää vie­tet­tiin tänä vuon­na per­jan­tai­na 5.4.2019 eli vii­den­nen jak­son en­sim­mäi­se­nä työ­päi­vä­nä Agen­da 2030 -hen­ges­sä. Päi­vän suun­nit­te­lus­ta vas­ta­si­vat Ly­se­on juh­la­tii­mi ja ym­pä­ris­tö­tii­mi ja päi­vän to­teu­tuk­seen osal­lis­tui­vat Ly­se­on opet­ta­jat sekä jouk­ko vie­rai­li­joi­ta.

Päi­vä aloi­tet­tiin sali­ti­lai­suu­del­la, jos­sa ker­rot­tiin Ly­se­on päi­vän his­to­ri­as­ta sekä tä­män vuo­den tee­mas­ta. Li­säk­si aa­mun sali­ti­lai­suu­des­sa jul­kis­tet­tiin Vuo­den ly­se­o­lai­nen tie­to­kir­jai­li­ja, toi­mit­ta­ja Eli­na Lap­pa­lai­nen. Sali­ti­lai­suus päät­tyi Vik­su Kuo­pio -tun­nuk­sen luo­vut­ta­mi­seen Ly­se­on lu­ki­ol­le osoi­tuk­se­na an­si­ok­kaas­ta ja nä­ky­väs­tä työs­tä re­surs­si­vii­sau­den ja kier­to­ta­lou­den edis­tä­mi­sek­si.

Sali­ti­lai­suu­den jäl­keen vuo­ros­sa oli­vat työ­pa­jat.

Kes­tä­vä si­joit­ta­mi­nen -työ­pa­jas­sa tu­tus­tut­tiin kes­tä­vään si­joit­ta­mi­seen ja laa­dit­tiin kes­tä­vää si­joi­tus­salk­kua.

Min­na Canth -työ­pa­jas­sa poh­dit­tiin Min­na Cant­hin mer­ki­tys­tä tasa-ar­von sekä nais­ten ja las­ten ase­man puo­les­ta pu­hu­ja­na. Li­säk­si pa­jas­sa pääs­tiin tu­tus­tu­maan Kuo­pi­oon Min­na Cant­hin ja­lan­jäl­jis­sä. Työ­pa­jan to­teu­tuk­seen osal­lis­tui myös Vuo­den ly­se­o­lai­nen.

Oma met­sä­suh­tee­ni -työ­pa­jas­sa mie­tit­tiin omaa met­sä­suh­det­ta kau­no­kir­jal­li­suu­den kaut­ta.

Agen­da 2030 ar­gu­men­toin­ti -työ­pa­jas­sa mie­tit­tiin ar­gu­ment­te­ja puo­les­ta ja vas­taan muun mu­as­sa sil­le, onko suo­ma­lais­ten te­oil­la vai­ku­tus­ta kes­tä­vän ke­hi­tyk­sen kan­nal­ta tai mitä Agen­dan to­teut­ta­mi­nen meil­tä vaa­tii.

Met­sä­joo­ga-työ­pa­jas­sa ha­et­tiin hy­vin­voin­tia met­säs­tä.

Oma hy­vin­voin­ti yh­tei­sön hy­vin­voin­nin edis­tä­jä­nä -työ­pa­jas­sa poh­dit­tiin yk­si­lön omaa hy­vin­voin­tia ja sitä, kuin­ka yk­si­lön hy­vin­voin­ti edis­tää koko yh­tei­sön hy­vin­voin­tia. Mikä mei­tä mo­ti­voi, mikä kuor­mit­taa ja mi­ten sel­viy­tyä kuor­mi­tuk­ses­ta?

Tai­de­mu­se­ol­la jär­jes­te­tys­sä työ­pa­jas­sa pääs­tiin tu­tus­tu­maan tai­de­mu­se­on roo­liin yh­tei­sen kult­tuu­ri­pe­rin­nön vaa­li­ja­na sekä tai­tei­li­jan työ­hön.

Vas­ta­mai­nos­työ­pa­jas­sa laa­dit­tiin kan­taa­ot­ta­via vas­ta­mai­nok­sia Agen­da 2030 -hen­ges­sä.

I love muo­vi -työ­pa­jas­sa tu­tus­tut­tiin muo­viin liit­ty­viin ym­pä­ris­tö­ky­sy­myk­siin.

Päi­vä päät­tyi sali­ti­lai­suu­teen, jon­ka aluk­si kak­si 17E-ryh­män opis­ke­li­jaa haas­tat­te­li Vuo­den ly­se­o­lais­ta. Haas­tat­te­lun jäl­keen Vuo­den ly­se­o­lai­nen ker­toi in­nos­ta­vas­ti omas­ta ura­po­lus­taan ja aja­tuk­sis­taan.

Kuo­pi­on Ly­se­on lu­kioVuo­si­ker­to­mus 2018-201914.5.2019