IB-linja
IB-linjan itsearviointi saatiin päätökseen lokakuussa 2018. IBO oli tyytyväinen koulun toimintaan. IBO edellyttää itsearviointia joka viides vuosi.
Opetusta ja oppimista on yritetty edelleen muokata niin, että opiskelijoilla olisi usein mahdollisuus tutkia itse, kommunikoida ja tehdä töitä yhdessä muiden kanssa. Arvioinnissa on painotettu formatiivisen arvioinnin tuomista summatiivisen rinnalle. ATL (approaches to teaching and learning) on tullut tutuksi, ja opettajat perehtyivät myös uuden EE:n (Extended Essay) mukanaan tuomiin muutoksiin. Keväällä 2019 opettajia oli EE:n, matematiikan, äidinkielen ja englannin koulutuksessa Espoossa.
Tutortoiminta
Ensimmäisen vuositason opiskelijoiden ryhmäytymistä, lukio-opintojen aloittamista, koulussa viihtymistä ja koulun markkinointityötä on osaltaan tuettu tutortoiminnalla. Toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoista valitut tutorit toimivat lukiossa aloittavien opiskelijoiden vertaisohjaajina ja ovat auttaneet heitä kurssivalinnoissa, vierailleet heidän opotunneillaan sekä järjestäneet koulussamme erilaisia yhteisöllisyyttä lisääviä tapahtumia ja tempauksia osin yhdessä opiskelijakunnan hallituksen kanssa. Kullekin ykkösten ryhmälle on nimetty omat omatutorit, joiden kanssa he tapasivat syksyn mittaan pienemmissä porukoissa kahden ensimmäisen jakson ajan. Tutorit ovat mukana esimerkiksi kontakti-illan ja ystävänpäivätempauksen järjestämisessä. Muutama tutoreista oli mukana toteuttamassa Lyseon HangOut-ryhmää 1.-3. jaksoissa; ryhmän tavoitteena oli osaltaan tukea lukiolaisten tutustumista toisiinsa ja tutustuttaa heitä myös erilaisiin harrastusmahdollisuuksiin.
Tutoreita on ollut lukuvuonna 2018-19 mukana toiminnassa noin kolmekymmentä. Heidän kanssaan on ollut tutorkokouksia ja koulutuksia useamman kerran lukuvuoden aikana, liittyen heidän tehtäviinsä avoimissa ovissa, yläkouluvierailuilla ja kurssivalinnoissa.
Sigma
Kuopion Lyseon lukion luonnontieteellinen seura Sigma on jatkanut lukuvuonna 2018-2019 aktiivista toimintaansa. Sigman toimintaa johtaa useamman opiskelijan ja kahden opettajan muodostama hallitus. Hallituksen puheenjohtajana vuosikokoukseen saakka toimi opiskelija Eevi Pajala ja sen jälkeen opiskelija Iida Smolander. Toiminnan jatkuvuudesta vastaa toiminnanjohtaja, lehtori Paavo Heiskanen sekä aktiivisesti toiminnassa mukana oleva lehtori Miia-Maarit Saarelainen.
Tärkeimpänä toimintamuotona on edelleen matematiikan opintojen tukeminen Long Lesson -tapahtumien avulla. Long Lesson järjestettiin jokaisen jakson päätteeksi juuri ennen päättöviikkoa lauantaipäivänä. Opettajina toimi runsaslukuinen joukko Lyseon alumneja, jotka opiskelevat matemaattisia aineita yliopistossa. Toiminta antaa mahdollisuuden yliopisto-opiskelijoille tutustua siihen, miten lukion arki on muuttunut heidän ylioppilaaksi valmistumisensa jälkeen. Ja ennen kaikkea nykyisillä lukiolaisilla on oiva mahdollisuus päästä keskustelemaan yliopistossa matemaattisia aineita opiskelevien nuorten kanssa siitä, millaista on opiskella esimerkiksi matematiikkaa tai teoreettista fysiikkaa. IB-puolen opetuksesta ovat vastanneet pääosin IB1-vuoden opiskelijat osana CAS-ohjelmaansa.
Joulukuussa vietettiin perinteiseen tapaan pikkujouluja Canton Hin -ravintolassa. Tapahtumaa tuki Pohjois-Savon Osuuspankki. Lukuvuoden päätteeksi Sigma jakoi jälleen innokkaille matemaattisten aineiden opiskelijoille stipendejä yli 500 euron arvosta sekä kaksi Sanoma Pron lahjoittamaa oppikirjastipendiä.
Joogakerho
Lyseossa toimi tämän lukuvuoden ajan joogakerho. Kokoonnuimme kerran viikossa tiistaisin klo 16-17 lukuun ottamatta ylioppilaskirjoitusten aikaa ja päättöviikkoja. Kokoontumisia oli yhteensä 22 syksyn ja kevään aikana. Mukaan joogaamaan ilmoittautui 20 opiskelijaa ja lisäksi 7 opettajaa osallistui kerhon toimintaan. Kerrallaan oli mukana opiskelijoita ja opettajia keskimäärin 8-12 henkeä.
IB:llä opiskelevat joogakerholaiset saivat itselle CAS-opintoja ja kansallisen lukion puolella oli mahdollista suorittaa joogakurssi. Opettajille jooga oli osana Lyseon TYHY-toimintaa. Joogaohjelmista vastasi liikunnanopettaja Marja Meurman.
Taidematka Helsinkiin
Toukokuussa 2019 toteutui Kuopion lukioiden yhteinen taidematka Helsinkiin. Runsas viisikymmentä kuvataiteesta ja alan opinnoista kiinnostuneita opiskelijoita oli kolmen kuvataiteen opettajan kanssa kahden päivän matkalla.
Ohjelmaan kuului arkkitehtuurikohteita (Oodi, Senaatintori), nykytaiteen museo Kiasma ja sen interaktiivinen näyttelyanti sekä omavalintaisesti jokin muu taidemuseo (mm. Ateneum, HAM). Amos Rexissä pääsimme tutustumaan Magritten teoksiin sekä elämään ja kokemaan uuden museon arkkitehtuuria.
Lähtöpäivänä kävimme Aalto-yliopistossa Otaniemessä, jossa meille esiteltiin kampuksen arkkitehtuuria ja saimme perehdytyksen eri opintovaihtoehtoihin. Taiteen ja suunnittelun tiloissa tutustuimme paikan uusimpaan rakennukseen ja sen toimintaan (Väre-rakennus) ja oppimiskeskuksessa osallistuimme ohjattuun työpajaan.
Matka oli tässä muodossa ensimmäinen laatuaan ja positiivisesta palautteesta päätellen taidematkalle on jatkossakin kiinnostusta.
Uusi biologian kenttäkurssi menee metsään!
Lyseon kurssitarjottimeen tuli tänä keväänä valittavaksi uusi biologian kenttäkurssi, jonka oppimiskokonaisuuksissa tarkastellaan tärkeitä ja ajankohtaisia ekologian alan ympäristökysymyksiä kuten luonnonmonimuotoisuuden vähenemistä ja sen suojelupyrkimyksiä sekä tehdään maastotutkimusta monipuolisissa luonnonympäristöissä. Uuden kurssin sisällöt täydentävät ja syventävät teoriakursseilla opittua ja tarjoavat myös mahdollisuuden tutustua ekologian alan tutkimukseen ja ammatteihin. Kurssilla tehdään yhteistyötä kunnan ympäristöviranomaisten, luontoharrastajien ja luonnontieteellisen museon kanssa.
Tänä keväänä perehdyimme tuoreisiin luonnon monimuotoisuuden tilaa käsitteleviin raportteihin sekä lajien ja elinympäristöjen maastoinventointeihin ammattibiologien johdolla. Kertasimme kurssilla Suomen lajistoa ja havainnoimme lajeja maastoretkillä. Vahva lajintuntemus on edellytys ekologisen tutkimuksen tekemiselle, luonnon monimuotoisuuden havaitsemiselle omassa lähiympäristössä ja se rikastuttaa retkeilyä vapaa-ajallakin!
Uuden oppimisen lisäksi antoisaa kurssilla oli istuskella nuotion ympärillä ja keskustella luonnon merkityksestä ja arvosta itse kullekin. Luonnossa sielu ja ruumis lepää.
Lyseon päivä
Lyseon päivää vietettiin tänä vuonna perjantaina 5.4.2019 eli viidennen jakson ensimmäisenä työpäivänä Agenda 2030 -hengessä. Päivän suunnittelusta vastasivat Lyseon juhlatiimi ja ympäristötiimi ja päivän toteutukseen osallistuivat Lyseon opettajat sekä joukko vierailijoita.
Päivä aloitettiin salitilaisuudella, jossa kerrottiin Lyseon päivän historiasta sekä tämän vuoden teemasta. Lisäksi aamun salitilaisuudessa julkistettiin Vuoden lyseolainen tietokirjailija, toimittaja Elina Lappalainen. Salitilaisuus päättyi Viksu Kuopio -tunnuksen luovuttamiseen Lyseon lukiolle osoituksena ansiokkaasta ja näkyvästä työstä resurssiviisauden ja kiertotalouden edistämiseksi.
Salitilaisuuden jälkeen vuorossa olivat työpajat.
Kestävä sijoittaminen -työpajassa tutustuttiin kestävään sijoittamiseen ja laadittiin kestävää sijoitussalkkua.
Minna Canth -työpajassa pohdittiin Minna Canthin merkitystä tasa-arvon sekä naisten ja lasten aseman puolesta puhujana. Lisäksi pajassa päästiin tutustumaan Kuopioon Minna Canthin jalanjäljissä. Työpajan toteutukseen osallistui myös Vuoden lyseolainen.
Oma metsäsuhteeni -työpajassa mietittiin omaa metsäsuhdetta kaunokirjallisuuden kautta.
Agenda 2030 argumentointi -työpajassa mietittiin argumentteja puolesta ja vastaan muun muassa sille, onko suomalaisten teoilla vaikutusta kestävän kehityksen kannalta tai mitä Agendan toteuttaminen meiltä vaatii.
Metsäjooga-työpajassa haettiin hyvinvointia metsästä.
Oma hyvinvointi yhteisön hyvinvoinnin edistäjänä -työpajassa pohdittiin yksilön omaa hyvinvointia ja sitä, kuinka yksilön hyvinvointi edistää koko yhteisön hyvinvointia. Mikä meitä motivoi, mikä kuormittaa ja miten selviytyä kuormituksesta?
Taidemuseolla järjestetyssä työpajassa päästiin tutustumaan taidemuseon rooliin yhteisen kulttuuriperinnön vaalijana sekä taiteilijan työhön.
Vastamainostyöpajassa laadittiin kantaaottavia vastamainoksia Agenda 2030 -hengessä.
I love muovi -työpajassa tutustuttiin muoviin liittyviin ympäristökysymyksiin.
Päivä päättyi salitilaisuuteen, jonka aluksi kaksi 17E-ryhmän opiskelijaa haastatteli Vuoden lyseolaista. Haastattelun jälkeen Vuoden lyseolainen kertoi innostavasti omasta urapolustaan ja ajatuksistaan.
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2018-201914.5.2019