Lyseon lukuvuoteen 2018–2019 mahtui monenlaista. Lukuvuotta elävöittivät muun muassa kansliaa syysloman jälkeen kohdannut tulva, Lyseon Luukun avajaiset sekä Lyseon ympäristötiimin kouluumme rakentama kierrätysjärjestelmä. Ympäristöasiat ja Agenda 2030 -ohjelman tavoitteet olivat muutenkin runsaasti läsnä Lyseon lukuvuodessa, ja esimerkiksi 5.4.2019 vietetyn Lyseon päivän ohjelma rakentui kyseisten teemojen ympärille.
Lukuvuosi alkoi jälleen kerran remontin keskellä: kemian työtilan sekä opinto-ohjaajan ja erityisopettajan yhteisen työtilan ehostusurakat valmistuivat vasta syyskuussa. Tämä aiheutti ongelmia paitsi opetusjärjestelyihin myös muuhun koulun toimintaan. Lisää remontoitavaa tuli heti syysloman jälkeen, kun lomalta palattiin veden täyttämään kansliaan. Vastavalmistuneiden kemian opettajien työtilan ja opinto-ohjaajan ja erityisopettajan yhteisen työtilan lisäksi vesivahingon jälkiä korjattiin rehtorin työhuoneessa ja kanslian eteisessä. Tilajärjestelyjen vuoksi Lyseota johdettiin muutaman kuukauden ajan neljän ihmisen avokonttorista, kun koulusihteeri, apulaisrehtorit ja rehtori asustivat samassa työtilassa muutaman kuukauden ajan.
Lukuvuoden aikana Lyseo on ollut mukana monessa erilaisessa kehittämishankkeessa. Erityisesti lukiossa -hankkeessa on kehitetty toimintamalleja tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden auttamiseen esimerkiksi pajatoiminnan avulla. Talven ja kevään aikana Lyseolla pidettiinkin useita pajoja eri oppiaineissa. Erityismaininnan ansaitsee opiskelija Henri Toivasen yhdessä filosofian opettaja Kari Hoffrenin kanssa kehittelemä Oivaltavan argumentaation -paja, joka toimi pitkälti opiskelijajohtoisesti.
Teemasta toimeen -hankkeessa on puolestaan pilotoitu valtakunnallisesti erilaisia teemaopintokurssitoteutuksia. Lyseossa teemaopintokokonaisuutta on rakennettu ekologian kenttäkurssin ympärille. Kurssilla yhdistyvät biologian ja maantieteen sisällöt sekä ympäristöteemat.
Biotalouden mahdollisuudet ja luova yrittäjyys -hankkeessa työskennellään myös ympäristö- ja metsäteemojen ympärillä sekä pohditaan yrittäjyyteen ja yrityskasvatukseen liittyviä asioita. Lyseo on yksi neljästä alkuvaiheessa mukaan päässeistä pilottikouluista. Lukuvuoden aikana hanketeemoja on esitelty Lyseon opettajille ja opiskelijoille ja teemoista kiinnostuneet opettajat ovat osallistuneet ensimmäiseen koulutuspäivään. Ensi lukuvuonna hanketeemoja käydään kattavasti läpi GE01- ja BI02-kursseilla niin, että lähes kaikki Lyseon opiskelijat pääsevät hankkeesta osallisiksi. Opettajien koulutus jatkuu. Yrityskurssin toteuttamista suunnitellaan myös lukuvuoden aikana.
Lyseon opettajia on osallistunut myös Oppimisen tulevaisuus on avoin – millainen materiaali aktivoi ja innostaa -pilottihankkeessa avoimen digitaalisen oppimateriaalin tuottamiseen. Hankkeessa pyritään pilotoimaan erilaisia toisen asteen opiskelijoiden oppimateriaalikustannuksien alentamiseen tähtääviä ratkaisuja ja tuottamaan avoimia digitaalisia oppimateriaaleja.
Lukuvuoden loppuvaiheessa käynnistyi myös lukion uuden opetussuunnitelman laatimista ja lukiouudistusten toimeenpanoa tukeva hanke Yhdessä kohti uutta lukiota. Hankekaudella keskitytään opetussuunnitelmatyöhön, uuden lukiolain toimeenpanoon ja lukion toiminnalliseen uudistamiseen. Lisäksi kartoitetaan Kuopion lukioiden työelämä- ja korkeakouluyhteydet sekä laaditaan toimintakäsikirja lukioiden laatutyöhön.
Kansainvälinen toiminta Lyseossa käynnistyi totutusti kiinalaisen ystävyyskoulumme Beicai Senior High Schoolin opiskelijoiden ja opettajien vierailulla lokakuussa. Vierailusta ja yhteistyöstä voi lukea lisää Kiina-tiimin kirjoituksesta. Lyseossa vieraili lukuvuoden alussa myös toinen ryhmä Kiinasta sekä opettajaryhmä Walesista.
Lokakuun loppupuolella Lyseossa vietettiin Pohjola-Nordenin järjestämää teemapäivää, johon osallistuivat kaikki ensimmäisen vuositason opiskelijat. Päivän aikana opiskelijat osallistuivat useisiin erilaisiin työpajoihin. Hieno teemapäivä huipentui Krista Siegfridsin konserttiin.
Kuopion lukiot ovat lähteneet toteuttamaan uuden lukiolain myötä velvoittavaa korkeakouluyhteistyötä hyvissä ajoin: Kuopion lukion opiskelijoilla on mahdollisuus valita korkeakouluopintoja Itä-Suomen yliopiston Avoimen yliopiston laajasta tarjonnasta. Lyseonkin opiskelijoita on kuluneen lukuvuoden aikana kursseilla ollut. Ensi lukuvuonna tarjontaa laajennetaan myös muiden yliopistojen lukiolaisille suunnattuun kurssivalikoimaan. Lyseosta on ollut lukuvuoden aikana myös edustus Opetus- ja kulttuuriministeriön lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyötä pohtivassa työryhmässä.
Lyseon opettajat ovat tehneet korkeakouluyhteistyötä vierailemalla ensin syksyllä yhdessä Kallaveden lukion opettajien kanssa Itä-Suomen yliopiston Kuopion toimipisteellä tutustumassa yliopiston tarjontaan ja opetusjärjestelyihin. Keväällä Lyseon opettajat vierailivat Jyväskylän yliopiston opettajainkoulutuslaitoksella tutustumassa opettajainkoulutuksen nykytilaan. Vierailuun sisältyi myös tutustumiskäynti Jyväskylän normaalikoulun lukiossa sekä yliopiston ainelaitoksilla. Jyväskylän yliopiston OKL:n kanssa yhteistyötä jatketaan myös lukuvuonna 2019–2020, kun joukko opettajaksi opiskelevia suunnittelee ja toteuttaa yhdessä Lyseon opettajien kanssa teemapäivän lyseolaisille.
Lyseon opettajat ovat lukuvuoden aikana jälleen kehittäneet omaa työtään innokkaasti. Mukaan on mahtunut niin yhteisopettajuutta kuin oppiainerajat ylittäviä toteutuksiakin. Erityismaininnan ansaitsee Laura Okkosen ja Miika Raudaskosken yhdessä suunnittelema ja toteuttama GE01/HI01-kurssi, jossa opettajat avasivat kurssien opetussuunnitelmien sisällöt ja tavoitteet ja muodostivat kokonaan uuden kokonaisuuden. Toteutus uusitaan ensi lukuvuonna. Myös monia muita vaikuttavia pedagogisia kokeiluja tehtiin ja uusia oppimistapoja luotiin. Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen ja digitaaliset oppimisympäristöt ovat jo luonteva osa lukio-opetusta. Ylioppilaskirjoituksetkin saavuttivat kuluneena lukuvuotena huippunsa digitalisoitumisessa, ja kevään 2019 kokeet tehtiin täysin sähköisesti.
Lukuvuoden aikana opinto-ohjauksen, historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkaan valittiin lyseolaisille jo tuttu Miika Raudaskoski. Ansaitulle eläkkeelle jääneen kemian lehtori Leena Turpeenojan tilalle kemian ja matematiikan lehtorin virkaan valittiin Kimmo Leivo. Lukuvuoden lopussa eläkepäiviä viettämään siirtyy myös uskonnon ja psykologian opettaja Eeva Rytkönen. Eeva on työskennellyt pääosin Kallaveden lukiossa ja Kuopion aikuislukiossa, mutta myös moni lyseolainen on hänen opetuksestaan päässyt vuosien saatossa nauttimaan.
Lyseon opettajat saivat myös valtakunnallista tunnustusta lukuvuoden aikana, kun matematiikan lehtorit Miia-Maarit Saarelainen ja Paavo Heiskanen tulivat ansaitusti palkituiksi tahoiltaan. Miia-Maaritille myönnettiin Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön tunnustuspalkinto ja Paavolle Suomen Tiedeseuran opettajapalkinto. Hienosti menestyneistä ylioppilaista kunniamaininnan ansaitsee huikeat kahdeksan laudaturia kirjoittanut Rasmus Keinänen.
Perinteistä Lyseon päivää vietettiin 5.4.2019. Päivän teema rakentui Agenda 2030 -teemojen ympärille, ja päivän aikana opiskelijat osallistuivat valitsemaansa työpajaan. Vuoden lyseolaiseksi valittiin toimittaja, tietokirjailija Elina Lappalainen.
Lukuvuosi 2019–2020 päästään toivottavasti aloittamaan ilman käytävillä liitelevää remonttipölyä. Käynnissä on jo tällä hetkellä luokan 103 remontti, ja luokat 203 ja 303 remontoidaan kesän aikana. Lyseo lähtee tulevaan lukuvuoteen siis jo takuuvarmasti virkistyneenä ja kuluneen lukuvuoden kuormituksesta puhdistuneena.
Toivotaan, että loma tekee kaikille lyseolaisille yhtä hyvää ja ensi lukuvuoteen ponnistetaan voimaantuneena ja innokkain mielin.
rehtori Samuli Laitinen
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2018-201914.5.2019