Lyseon lukuvuosi 2016–2017 vierähti varsin vauhdikkaasti. Syy ajan ripeään juoksuun löytynee ainakin osittain siitä, että olemme olleet monessa menossa mukana. Uutta opetussuunnitelmaa on otettu innokkaasti käyttöön 1. vuositason opiskelijoiden kanssa, kokeilutuntijaosta on kerätty kokemuksia ja valtakunnallisen lukioiden kehittämisverkoston toimintaan on osallistuttu aktiivisesti.
Uuden opetussuunnitelman myötä erityisesti arvioinnissa on tapahtunut muutoksia. Osaamisen mittaamisen sijaan arvioinnin tehtäväksi nähdään yhä enemmän oppimisprosessin tukeminen jatkuvan arvioinnin ja palautteen keinoin. Muutos vaatii totuttelua niin opiskelijoilta kuin opettajiltakin. Oikeaan suuntaan ollaan menossa kuitenkin kovaa vauhtia. Työ uuden opetussuunnitelman kanssa jatkuu tulevana lukuvuotena.
Lyseo on toiminut LUKE-verkoston Itä-Suomen alueen koordinaattorina. Koulun edustajia on osallistunut lukuvuoden kuluessa seminaaripäiviin Joensuussa, Mikkelissä ja Helsingissä. Ilahduttavaa on ollut Lyseon opiskelijoiden aktiivisuus koulun toiminnan kehittämisessä myös tätä kautta. Kehittämisverkoston toiminta jatkuu myös lukuvuonna 2017–2018.
Tuntijakokokeilu otettiin Lyseossa innokkaasti vastaan: yli 90 % syksyllä 2016 opintonsa aloittaneista lyseolaisista päätyi valitsemaan kokeilutuntijaon. Havaintoja kokeilun vaikutuksista kerätään mm. kurssivalintojen ja ylioppilaskirjoitussuunnitelmien kautta. Myös opiskelijoiden kokonaiskurssimäärien kehittymistä seurataan tulevina vuosina. Keskeisimmin kokeilun vaikutukset näkyvät vasta 2020-luvulla, kun kokeilussa mukana olleet opiskelijat siirtyvät korkea-asteen opintoihin. Myös syksyllä 2017 Lyseossa opintonsa aloittavat voivat valita kokeilutuntijaon.
Silloisista sähköisistä nykyisistä digitaalisista ylioppilaskokeista kerättiin kokemuksia syksyllä. Tuolloin kokeita tekivät Lyseon juhlasalissa kaikkien Kuopion lukioiden opiskelijat. Keväällä Lyseon digitaalisia kokeita tehneet abiturientit pääsivät haistelemaan koetunnelmaa Lumitin ja Kallaveden saleihin ja Lyseo sai vapaavuoron johtojen vedosta. Opiskelijoiden kokemukset digitaalisten kokeiden tekemisestä olivat rohkaisevia.
Ylioppilastutkintojen tulosten perusteella koitoksista suoriuduttiin upeasti: valtakunnallisessa vertailussa Lyseon uudet ylioppilaat sijoittuivat jälleen Itä-Suomen alueen kärkisijalle ja koko maassakin 30 parhaan lukion joukkoon! Toki yksilötasolla pettymyksiäkin mahtuu aina mukaan, mutta kokonaisuutena suoritus oli kerrassaan erinomainen. Myös opiskelijoiden lähtötason huomioivasta vertailusta voidaan havaita, että Lyseossa tehdään hyvää työtä motivoituneiden opiskelijoiden kanssa: jo lähtökohtaisesti hyvää tasoa on saatu vielä aavistus hilattua lukion aikana ylöspäin, jos peilataan osaamista perusopetuksen päättötodistusten keskiarvioihin ja ylioppilastutkinnon arvosanoihin.
Kansainvälinen toimintakin on ollut vilkasta. Lyseossa on käynyt vieraita niin Kiinan Shanghaista, Saksan Rathenowista kuin Ranskan Toulonistakin. Näistä Shanghai ja Rathenow ovat jo vakiintuneita ystävyyskoulukaupunkeja, mutta Ranskan Toulonin kanssa yhteistyö on uutta. Heti ensitapaamisesta lähtien yhteinen sävel kuitenkin löytyi, ja yhteistyön jatkoa syksyllä marraskuussa jo kovasti odotellaan. Saksaan Lyseon opiskelijat suuntaavat puolestaan lokakuussa ja Kiinaan keväällä 2018. Erityisen hienoa KV-yhteistyön kehittymisessä on se, että opiskelijat pääsevät aitoon vuorovaikutukseen erilaisesta kulttuurista tulevien ikätovereidensa kanssa valmistellessaan yhteisprojekteja vierailuiden aikana.
Opiskelijamme ovat lukuvuoden aikana ottaneet aktiivisesti osaa erilaisiin kilpailuihin. Menestystäkin on tullut. Rasmus Keinänen oli upeasti toinen valtakunnallisessa Talousguru-kilpailussa. Palkinnoksi Rasmus saa aikanaan valita opiskelupaikan useiden yliopistojen taloustieteellisten tiedekuntien joukosta. Maija Utriainen voitti valtakunnallisen Juniorivesikilpailun ja pääsee kansainväliseen loppukilpailuun edustamaan Suomea.
Myös Lyseon opettajille on tullut tunnustusta: Minna Aalto sai Suomen ruotsinopettajien liiton ja Svenska folkskolans vännerin yhdessä jakaman opettajastipendin ansiokkaasta työstä ruotsin opetuksen kehittämisessä. Opettajat ovat myös aktiivisesti kehittäneet omaa osaamistaan. Tästä työstä yksittäisenä esimerkkinä mainittakoon lehtori Juho Oikarisen kasvatustieteen tohtoriksi väitteleminen.
Lukuvuoden aikana Lyseon kiinteistöä ehostetiin jälleen kerran, kun torin puolen julkisivu maalattiin. Kunnostusurakat jatkuvat kesän aikana mm. peltikaton remontilla ja sisäpuolella tehtävillä perusparannustöillä. Toiveita on myös sen suhteen, että entisestä AT-luokasta saataisiin muunneltava opetustila pienryhmien ja opiskelijoiden itsenäisen työskentelyn tarpeisiin. Lisäksi käytävätiloihin ollaan hankkimassa lisää istuimia. Myös opettajien työtiloihin on luvassa parannusta.
Opettajakunnassa tapahtui täksi lukuvuodeksi ja tapahtuu ensi lukuvuodeksi muutamia muutoksia. Miia-Maarit Saarelainen valittiin Matti Räsäsen seuraajaksi matematiikan lehtorin virkaan elokuun 2016 alusta alkaen. Pauliina Pöntinen aloitti Lyseon opinto-ohjaajana samaan aikaan. Timo Piirainen siirtyy kokonaan Kallaveden lukiolle opinto-ohjaajaksi. Lyseon pitkäaikainen historian ja yhteiskuntaopin opettaja ja OPKH:n toinen ohjaava opettaja Risto Vuori siirtyy kokonaan Klassillisen lukion leipiin. Riston ja Timon paikalle opettajaksi ja opinto-ohjaajaksi on valittu Miika Raudaskoski. Kari Hoffren jatkaa myös Lyseolla ja opettaa tulevana lukuvuonna filosofian lisäksi yhteiskuntaoppia ja historiaa.
Lukuvuoteen 2017–2018 valmistautuminen on tällä hetkellä täydessä vauhdissa – itse asiassa melkein loppusuoralla. Monenlaista tekemistä ja toiminnan kehittämistä on luvassa ensi lukuvuodeksikin. Luvan kanssa Lyseossa aiotaan kuitenkin pääosin keskittyä perustehtävän toteuttamiseen mahdollisimman laadukkaasti. Syyslukukauden osalta huomio kiinnittyy paljon myös Lyseon päivän ja Suomi 100 -juhlallisuuksien valmisteluun: Lyseossa vietetään näiden teemojen ympärillä kaksipäiväiset juhlat 4.–5.12.2017.
Lämmin kiitos kaikille lukuvuoden aikana Lyseon toiminnassa mukana olleille. Opettajat ovat tehneet ison työn uuden opetussuunnitelman käyttöönottamisessa sekä arvioinnin kehittämisessä ja opiskelijat ovat jatkaneet motivoituneena työskentelyään omien tavoitteidensa eteen. Ylioppilaat ovat myös kiitoksensa ansainneet: olette tehneet kolme vuotta lujasti töitä tulevaisuutenne eteen ja edustaneet itsenne lisäksi myös oppilaitostanne esimerkillisesti. Toivottavasti olette saaneet Lyseosta hyvät eväät elämäänne varten.
Hyvää kesää kaikille!
Koko Lyseon väen puolesta,
Samuli
Kuopion Lyseon lukioVuosikertomus 2016-2017 8.5.2017